Rädda Tvålfabriken! / Pelasta Saippuatehdas!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Tvålfabriken! / Pelasta Saippuatehdas!.


Gäst

#1

2016-10-08 07:04

Riv inte Vasas kultur!

Gäst

#2

2016-10-08 09:36

Miljö är ett resultat av lokalitet, aktivitet och den atmosfär som uppstått. Ett nytt bostadskomplex på en sådan plats kommer inte att ärva atmosfären. Den fina platsen är med andra ord inte ett argument för att bygga nytt. Rivning och nybygge är heller inte i enlighet med en hållbar utveckling. Utöver detta är det givetvis av vikt att bevara och fortsätta odla den kulturella verksamhet som rotat sig och med tiden gjort sig ett namn. Det är sådant som ger stadsdelar deras verkliga karaktär. Det är rent av oansvarigt att ruinera den typen av miljö.

Gäst

#3 Riv rucklet!!

2016-10-08 12:10

Miljön på onrådet är idag rentav skrämmande! Återkommande inbrott, nedskräpning, skumma typer och t.o.m. mordbrand. Det skulle vara en välsignelse för hela stadsdelen att det skulle rivas, då först kommer tomten till sin rätt!

Marcus Lerviks
Gäst

#4 Re: Riv rucklet!!

2016-10-08 13:18

#3: - Riv rucklet!! 

 Hej ! Iden är ju att fabriken skulle bevaras och piffas upp! Finns flera exempel av dylika platser  tex. Kabelfabriken i Helsingfors eller hur dom i Tammerfors mer eller mindre sparat en hel stadsdel . För att inte tala om hur dom utomlands har en totalt annorlunda syn på äldre byggnader. 


Gäst

#5 Re: Re: Riv rucklet!!

2016-10-08 14:41

#4: - Re: Riv rucklet!! 

 Har stan köpt Tvålfabriken? Kan hända jag missförstått men jag har trott att det är privatägt. Villa privatpersoner eller företag skulle ha intresse att subventionera billiga konstnärsutrymnen? Problemet är ju att det alltid måste finnas ngn som vill betala kalaset.  ..

Marcus Lerviks
Gäst

#6 Re: Re: Re: Riv rucklet!!

2016-10-08 17:00

#5: - Re: Re: Riv rucklet!! 

Nej! Vasa stad har inte köpt tvålen men planen är gjord och det sätter ju igång en helt annat intresse för byggfirmorna. Risken finns såklart att huset rivs ner direkt köpet är gjort och sen blir det stående tills ...ja vem vet! 


Gäst

#7

2016-10-08 19:27

Vansinnigt! Själva huvudbyggnaden, Tvålfabriken, skall rivas medan en halvt utbränd sidobyggnad skall stå kvar. Helt obegripligt! Var finns logiken? Vad har sidobyggnaden för ett kulturellt värde kvar när huvudbyggnaden är riven? Inget alls! De utgör ju tillsammans en helhet. Riv alltså inte tvålfabriken. Bevara helheten. Jag fattar inte varför t.ex. brödfabriken i centrum får stå kvar medan tvålfabriken i Brändö skall bort. Jag ser inga andra skäl än att det nu aktuella fallet är ett exempel på ren och skär profitplanering från stadens sida och i detta fall, tyvärr, på bekostnad av långsiktiga kulturella och arkitektoniska värden.

bara jag

#8

2016-10-09 14:28

Ej jummarra tama keeli kon se puhetta niin vain uksi vaha taalo, joka sen rikota. Palio se hoometa onko sielä. Paras uksi pomi alla ja uuden pääle. On monta rikaita sen haluu. Me luule niin.


Gäst

#9

2016-10-09 17:18

Nästa är väl smulterö, bomullsfabriken och sjöfartsmuseet som ryker

Gäst

#10

2016-10-11 07:12

Jag har besökt Tvålfabriken. Den är värd att bevaras.

Gäst

#11

2016-10-26 08:05

Jag har arbetat på Tvålfabriken under åren 2001-2007 och vill att den bevaras för kulturell verksamhet.

Gäst

#12

2016-10-26 13:39

Som gammal Brändöbo är området helig mark för mej med sina lyckliga minnen. Tvålfabriken lever nu med dem som verkar där, de måste få vara kvar, de gör en värdefull insats för Brändö och hela Vasa stad, blir de nu bortkörda gör staden sig själv en bitter björntjänst med att lägga ner verksamheten för driftiga och flitiga människor, och istället bygga lyxbostäder åt rikt folk som kommer att stänga området för andra människor än sig själva och likasinnade rika knösar. LÅT TVÅLFABRIKEN LEVA, området har ett stort kulturvärde som det nu är, förstör inte det värdet NU IGEN, så mycket annat har redan oåterkalleligt förstörts.
Storviksbo

#13 tvålfbriken

2016-10-26 14:00

Varför skall ett sånt här ruckel bevaras? Riv det snarast och låt de som behöver bostäder, sådana.

Jag har besökt stället många gånger, och vet väl vad det är. 

 


Gäst

#14

2016-10-26 15:11

Under studietiden bodde flera av mina studievänner på Tvålfabriken. Ett pärla i Vasa.
En historisk och fin byggnad som måste bevaras

Gäst

#15

2016-10-26 17:30

för att tvålfabriken ska vara kvar, hade artist in rescidency där 2012 via Platform Vasa. En viktig kulturinstitution med ateljer och kulturarbetare som håller Vasa levande.BEVARA TVÅLFABRIKEN!


Gäst

#16

2016-10-26 20:51

Under 2011 fick jag möjligheten att ha konstnärsateljé på tvålfabriken genom Platform och det är många internationella konstnärer, musiker och curators som fått den möjligheten. Det är en otroligt viktig plats för all sort kreativitet i Vasa och bör bevaras och rustas upp, istället för att rivas.

Gäst

#17

2016-10-27 11:04

Brändö blir bara fullt med höghus riktade till dom rika !

Gäst

#18

2016-10-27 13:44

Så fina gamla byggnader får ej rivas !

Gäst

#19

2016-10-28 10:53

Hade förmånen att öva i Saippis med reggaebandet JourneyMen under ett par år runt 2008, ungefär. Visade sig vara en väl fungerande miljö för alla kulturproducenter som höll till där.