Bergviks hemtjänst bör hållas ansvariga för Majas död


Gäst

#426

2016-07-07 10:58

Man skall alltid tänka på djuren

Gäst

#427

2016-07-07 11:28

Hoppas att asen på Bergvik ruttnar i helvetet

Gäst

#428

2016-07-07 12:03

Jag tycker att Bergvik bör straffas,detta är säkert inte första gången de skiter i folks önskan. De ska självklart kolla av boendet efter fler individer....djur. Hoppas att mår pyton nu

Gäst

#429

2016-07-07 12:24

Ett liv är ett liv.

Gäst

#430

2016-07-07 13:34

Därför att ingen vettig människa kan väl ha vetskap om att det finns ett instängt djur som svälter i en lägenhet utan att göra något åt det.Därför bör alla inblandade avskedas och straffas då det måste vara fel i hjärnan på samtliga.

Gäst

#431

2016-07-07 14:28

Det är oförlåtligt vad Bergviks hemtjänsts handlande o följderna till katten Majas död, vad katten har lidit. Bra att det har offentliggjorts så de får skämmas och hållas ansvariga för deras handlande. Fy!!!

Gäst

#432

2016-07-07 17:59

en oskylldig katt ska inte få sätta livet till, den är oxå en familjemedlem i lgh.....trist händelse. Ställ ansvarig för Bergviks till ansvar till det hela alltså ett prejudicerande rättsfall....svidande straff....thx

Gäst

#433

2016-07-07 20:51

Att veta om att ett djur svälter och inte göra något åt det är väl ändå straffbart?

Gäst

#434

2016-07-07 21:05

Därför att detta hemska inte får hända fler gånger!

Gäst

#435

2016-07-07 21:54

Detta är för jävligt. Byråkrati eller vad det nu är för dumt.

Gäst

#436

2016-07-07 23:01

Oavsett län bör alltid husdjur beaktas som ett led i den avlidnes eller den sjukas vilja. Om ej vilja finns bör allrid humanismen träda in och göra det rätta. Så självklart!
Kanske ej står i arbetsbeskrivningen och kanske man inte får extra betalt, men detta är så sjäälvklart, att det ej borde ta plats för diskussion!!

Gäst

#437

2016-07-08 14:18

Förstår inte hur man kan göra så mot ett oskyldigt litet djur :'( mitt hjärta brister :'( <3


Gäst

#438

2016-07-08 14:45

Det är grymt och sadistiskt att veta om att ett djur lider och förhindra räddningsinsatser! Önskar att de människor från hemtjänsten som underlåtit att rädda katten trots att de kunde åtalas.

Gäst

#439

2016-07-08 14:58

Därför att jag har jobbat inom hemtjänsten och VET att äldre ensamma människors husdjur negligeras av chefer. Några få av oss i personalen, har i hemlighet räddat djur med risk att avskedas från jobbet.

Gäst

#440

2016-07-08 19:39

Att lämna en katt att svälta ihjäl i en lägenhet borde vara straffbart. Idioter

Gäst

#441

2016-07-08 21:42

Visste inte Hemtjänsten vad en KATT är?

Gäst

#442

2016-07-09 03:54

Att alla inblandade som haft vetskap om att katten var utan mat och vatten och obevekligt vägrade öppna är helt obegripligt. Och detta ska vara vårdpersonal också som beter sig som hjärtlösa och hjärndöda jag vet inte vad man ska kalla dom. Det finns inte tillräckligt hårda ord. Må dom brinna på ett varmare ställe för tid och evighet. Amöbors avträde är ni. Knappt ens det.

Gäst

#443

2016-07-09 07:04

Katter måste få högre status. Svårt att tro att de skulle agerat på samma vis om det hade gällt en hund. Bra att det uppmärksammas för att få folk att tänka till.

Gäst

#444

2016-07-09 12:26

Därför jag tycker bättre om djur än människor. Lider när jag tänker på katten, hur hon plågades till döds. Får Inte hända igen. Stackars ägare också.

Gäst

#445

2016-07-09 20:13

Jag har patienter som jag vårdar då de läggs in. Jag frågar alltid om det finns djur hemma. Ofta är pat. Väldigt oroliga för sina djur. Ofta sköter hemtjänsten mat tillgången , men ibland får djuren komma till pensionat eller anhöriga. Jag blev upprörd vad som hänt.

Gäst

#446

2016-07-10 00:10

Viktigt att det inte händer igen

Gäst

#447

2016-07-10 14:47

Detta har varit ett problem hur länge som helst. Sekretesslagen krockar med djurskyddslagen. Djuren lider inom stängda dörrar på grund av sekretessen. Och brott mot sekretesslagen är straffbart med påföljd upp till ettt års fängelse.

Många tror att det är bara att anmäla anonymt till LS men så enkelt är det inte. LS tar för det första mycket lång tid på sig. Och då kan det ofta vara försent. Sedan är det svårt i små arbetslag då det är hur enkelt som helst att förstå vem som anmält. Och alla arbetslagbestår av vanliga människor som kanske inte vill eller vet hur man gör.

Detta är inte bara ett problem inom hemtjänst utan överallt inom omsorg och social verksamhet.

Och att kommunen har rutiner för detta är ren lögn. Det är inga eller i så fall få som har några som helst rutiner för när djur är ensamma eller far illa. Och då de får hjälp är oftast på grund avvälvillig sjuksköterska eller om annan personal bryr sig. De som arbetar på golvet helt enkelt. Om det är personal som inte får eller inte vet hur man gör kring  detta så lider djuren inom stängda dörrar. Och det finns hur många Maja som helst. 

Inför Lex Maja NU. Gå igenom förslag till ny djurskyddslag och låt inte sekretessen styra.

Inför rutiner inom alla kommuner om anmälningsplikti då ett djur far illa eller är lämnad ensam i lägenheten.

Låt inte Södertälje kommun komna undan med simpla bortförklaringar att de brustit i informationen. De har INGA rutiner för detta. Det finns inga rutiner någon annanstans heller om djur far illa eller blir lämnade ensamma i lägenheter.

Detta är helt enkelt ett brott på både det lagliga och moraliska planet. Och kommunerna har brutit mot djurskyddslagen alldeles för länge nu.

Så nu är det dags att rättvisa skipas.


Gäst

#448

2016-07-10 17:20

Ingen får GLÖMMA MAJA !!!!

Gäst

#449

2016-07-10 18:07

Sådant här får inte hända. Djurplågare bör inte arbeta inom hemtjänsten. Det är rent djurplågeri att strunta i en katt i flera dagar så att den får sakta dö av törst och svält. Endast djurplågare gör sådant. För att inte snacka om att deras empati mot människor ligger på ungefär plus/minus noll då de inte fattar vilka känslor en person kan ha för sitt husdjur. Alla inblandade bör straffas för plågande av djur. Så att de lär sig.

Gäst

#450

2016-07-10 23:12

Empatilösa människor, alla som visste att Maja fanns kvar i hemmet borde ha reagerat och bett om hjälp för henne!
Varför matade ingen katten, alla som gick till brukaren visste väl att hon hade katt? Usch och fy!