Myggbekämpning Övertorneå med omnejd!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Myggbekämpning Övertorneå med omnejd!.


Gäst

#1

2016-06-23 14:09

För att det är olidligt mkt mygg son förstör vår sommar så vi får sitta inne även den !!!

Gäst

#2

2016-06-23 14:19

Vi har förmycket Mygg bekämpning önskas

Gäst

#3

2016-06-23 14:36

Det är väl ändå vettigare att utrota de besvärande myggen än fina Tornedalingar!!?

Gäst

#4

2016-06-23 15:15

Jag flyttade pga myggen... Barnen kunde inte vara utomhus ens.


Gäst

#5

2016-06-23 16:04

Bespruta även runt byarna.

Anonymous

#6

2016-06-23 16:53

Det går inte att sitta ute på sommaren om det inte blåser eller är direkt solljus. Fast ibland hjälper inte det heller, om man går ut i gräs å vegetation.

Gäst

#7

2016-06-23 22:58

Jag besöker Ötå med jämna mellanrum då mina föräldrar bor där och det är mycket mygg där. Så mycket att det inte går att vara utomhus vissa dagar. Det finns mycket kommunen kan göra innan en besprutning bla röja och dika och arbeta för ett samarbete med markägare och Finland, kontinuerligt dvs anställa folk som år efter år gör jobbet. Och skulle det inte bli en förändring så kanske sista alternativet är besprutning. Men det hjälper inte att bara Ötå gör det utan även Finland måste göra det...Politikerna måste agera och inte snacka så mycket...

Gäst

#8

2016-06-23 23:32

Jag är mormor till tre små barn med särskilda behov som inte får eller bör plågas av mygg eller andra kryp heller som önskar att när jag och barnens familj vill komma upp till våra hemtrakter ska slippa denna plåga. Vi skulle vela fira semestern utan myggplågan. Vi vill kunna bada i älven och vara ute i stugan och grilla, men som det varit det senaste gångerna vi varit där så har vi suttit inne i stugan dygnet runt. Därför kommer vi inte upp till Övertorneå varje sommar. Kan ta 3 till 5 år innan vi kommer till våra hemtrakter. Här i södra Sverige kan man vara ute hela natten utan myggplåga.

Gäst

#9

2016-06-24 04:33

När jag besöker min födelseort så vill jag kunna njuta av den vackra naturen och slippa myggplågan.

Gäst

#10

2016-06-24 07:15

De skulle vara fantastiskt och kunna besöka Risudden under sommaren men för tillfället är det omöjligt pga av alla mygg. Jag är mycket i Risudden men jag åker inte norrut mellan juni-augusti får panik av all mygg.

Gäst

#11

2016-06-24 10:48

våran familj undviker denna vackra plats under sommaren. 

Jag har svårt att marknadsföra för min bekantskapskrets, de vackra kommunen har att erbjuda.

Fiske går inte. Du blir uppäten. 

Bada i älven med barnen. Barnen får panik av myggen. 

Åker du upp får du sitta och titta ut genom köksfönstret på de fina vädret. 

Ev. Kan du dränka dig i myggmedel för att vistas ute. Hur påverkar de kroppen ? 

Det räcker nu! Det kommer bli mindre och mindre besökande/ turister om inget görs. Hur påverkar de kommunen ? 

 

Kommunbo

#12

2016-06-24 15:33

Bor mitt i byn o kan sällan vara utomhus pga myggen, trots att vi köpt en stor myggmaskin, har spiraler myggljus o en liten myggapparat till. De ggr jag måste vara ute för att tex rensa landet, måste jag smörja mig med myggmedel.  Hur nyttiga är alla dessa medel? Dessutom får vi  lägga ner massor med pengar på allt detta. Kommunen måste ta sitt ansvar. Under tiden blir mina semesterresor söderut på somrarna allt längre, inte för att jag vill, utan för att jag måste.  Hur mycket förlorar inte kommunen på det? Vore skönt att kunna njuta av semestern hemma. 


Gäst

#13

2016-06-24 19:48

Besöker mina hemtrakter, Hedenäset och Armasjärvi, varje sommar och det är så tråkigt att inte kunna vistas ute på grund av myggen, speciellt när det är så vackert. Det gör att man inte orkar stanna lika länge.

Gäst

#14

2016-06-25 16:51

Myggen har blivit ett olidligt besvär för alla

Gäst

#15

2016-06-25 17:26

Jag är född i Övertorneå och skulle gärna besöka Ötå på sommaren när det ä rsom vackrast men på grund av myggplågan avstår jag


Gäst

#16 Re:

2016-06-27 12:20

#7: -  

 På finska sidan är det inte hälften så mycket mygg som här för de håller mer öppet mot älven


Gäst

#17

2016-06-27 20:19

Jag är allergisk mot mygg

Gäst

#18

2016-06-28 09:03

Som uppvuxen i Ötå men bosatt på annan ort planerar jag inte in några längre besök under sommaren pga de senaste årens mygginvasion! De ljusa sommarnätterna, den vackra naturen och lugnet är ju det exotiska som kan locka turister, men varför ska de komma dit när inte går att njuta av det 'live'! Ni riskerar också ytterligare befolkningsminskning när prioriterar myggen framför er egen befolkning, så gör om - gör rätt!

Gäst

#19

2016-06-28 20:47

Upplevt den chockartade myggplågan i Ötå, ej längre trevligt med hemvändar besök. Otroligt aggresiva mygg!

 

Gunvor

#20

2016-06-28 20:53

Blev skrämd av jättemyggen-alert och aggresiv---inte som förr....


Gäst

#21

2016-07-05 11:27

Myggen gör att jag inte kan vara ute, får bett som kliar natt och dag, blir stora som akne.

Gäst

#22

2016-07-05 12:46

Jag och min sambo är från Övertorneå, bor nu i Gällivare sen några år tillbaka. Vi och våra två barn är varje sommar till Övertorneå och brukar stanna flera veckor men nu stod vi ut i 1 vecka och lämnar idag kommunen. Vi vill inte vara kvar där pga myggen! Vi har fått hålla oss inomhus med barnen, speciellt yngsta pojken som blir mest angripen och plågats av betten. Nästa sommar kommer vi inte att åka dit om det inte blir bättre!

Gäst

#23

2016-07-07 18:38

Går inte att vara ute vare sig på dan eller kvällen

Gäst

#24

2016-07-12 18:02

Socialdemokraterna startade inventeringen som skulle ta två säsonger, Alliansen avbröt inventeringen efter ett år. De sa att behövs inte, vilket misstag. Vi hade vetat vilken typ av mygg och var för att kunna bekämpa dessa mygg. Nu gissar Alliansen och påstår en massa om det och andra.
milla

#25

2016-07-15 00:26

Känner en stor bävan för att åka upp till Ötå nästa vecka, framförallt för barnens skull som är väldigt infektionskänsliga, trodde verkligen att Ötå gjorde mer för sitt folk och att dem bryr sig framför allt under sommaren att turismen fungerar men vem vill komma till ett plågosamhälle?  Gör nåt nu!!!