Bevara koloniområdena i Helsingborg

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara koloniområdena i Helsingborg.


Gäst

#151

2016-07-04 20:46

Vill bevara grön område och alla växtarter som befinner sig på
koloniområdena.

Gäst

#152

2016-07-05 07:50

Har familj o vänner som älskar sina kolonier!

Gäst

#153

2016-07-05 13:25

Därför att jag anser att kolonilottområdena behövs som lite lummig grönska blan hyreshus. Å andra sidan tycker jag att det är mycket tråkigt att man inte kan komma innanför stängsel som satts upp. Varför är det endast tillgängligt för de/den som har en kolonilott??? Man ringar inte in villor och dylikt. Tänk så fint det är att kunna gå runt i Tantolunden i Stockholm det är en riktig vitaminkick att få gå runt där. Det hade jag önskat skulle fungera på samma sätt här.

Gäst

#154

2016-07-06 15:42

För att Helsingborgs Kommun för en gångs skull gå fram som en Kommun som verkligen visar framfötterna som en ekologisk miljömedveten kommun värd namnet och kunna slå sig för bröstet och säga att vi i vår kommun vill ha kvar dessa underbara gröna lungor som ger alla en frisk luft.

Gäst

#155

2016-07-07 20:39

Jag ser hur viktig kollon är för min vän, som är stressad av livet, varje dag! Galenskap att ta bort dessa!

Gäst

#156

2016-07-07 21:02

Det är inte mycket barn, kvinnor och pensionärer prioriteras i Helsingborg. Just de grupper som kan njuta mest av kolonierna. Helsingborg är så passé. Nu flyttar vi till Malmö där det inte bara är medelålders män som är i centrum! Hej då :-)

Gäst

#157 Re:

2016-07-08 23:13

#153: -  

Hej! Välkommen att besöka oss på Senderöds Koloniförening.

Vi har våra grindar öppna från 1 mars till 30 september 08 - 20.

Tyvärr är det nödvändigt med stängsel då det förekommer väldigt mycket skadegörelse och inbrott under vinterhalvåret då ingen får bo där.

Hälsningar 

Catarina 


Gäst

#158

2016-07-09 08:31

Har satsat en del av mina penga till en stuga på senderöd.bil kunna samla familien o venner o börn börn. Nu vil de ha marken.vi er 190 stugor i senderöd vem vill köba alle de stugor i helsingborgan+inventarie. Vi er mange der er gåt i pension .er det et kulturer eller en forbandelse

Gäst

#159

2016-07-10 20:23

Min kära moster Pia Lind har en mycket älskad kolonilott, och jag har själv upplevt den härliga naturkänsla som ett koloniområde ger dess innehavare. Helsingborg skulle vara en fulare stad utan dessa områden, på flera sätt än ett.

Gäst

#160

2016-07-11 09:41

Tänk på alla som inte har råd o bo i hus med trädgård....... Hoppas ni Tänker på detta
Arg

#161

2016-07-11 22:20

Minst 30 personer har anknytning och njuter av min koloni familj och vänner, hur många drabbas av detta omänskliga förslag om det går igenom? 

Rör inte våra oaser.. ingen kompensation kan mäta sej med den lycka man känner i sin koloni. 


Gäst

#162

2016-07-12 05:24

Mitt stöd till koloniområdena,självklart,,!

Gäst

#163

2016-07-12 09:56

Vi har själva en odlingslott på mejeris koloni område.Mitt i stan fint med grönska, trevligt .

Gäst

#164

2016-07-12 11:04

Jag har själv koloni på TORNET i Helsingborg.
Denna plats är som balsam för själen, för mig och många andra. Att kunna odla ekologiskt och skörda sina egna fruktträd och bärbuskar är för mig viktigt.
Dessutom ger dessa platser syre till vår planet.
Man får inget syre från betong och höghus.
Kenneth Lundbladh

Gäst

#165

2016-07-12 21:25

Idiotiskt förslag. Låt våra kolonier var de grönområde som behövs för miljön.
Någonstans måste det ta stopp !
Gäst

#166

2016-07-12 23:58

Eftersom jag anser att Helsingborg börjar ändras alldeles för mycket och man vill ju faktiskt behålla det som är bra och det som gör att Helsingborg inte bara är lägenheter. Någonstans måste det ta stopp och någonstans måste man som politiker förstå när det räcker att förändra.Dessutom har koloniområdena alltid varit där. Varför ska man bara fylla på med lägenheter överallt. Då kan ju politikerna flytta på häcken i stället och erbjuda sina boende till alla som behöver tak över huvudet .

 


Gäst

#167

2016-07-13 08:03

Jag har flertalet vänner som har koloni och har alltid drömt om en egen. Underbart att få hälsa på.
Susanne, Lundsbäcks koloni

#168 Min vädjan

2016-07-13 08:21

Skickade ikväll in min vädjan till Stadsbyggnadshuset i Helsingborg för att uttrycka min och många andras oro över förslaget att riva Helsingborgs kolonier, tänkte att det vore bra om fler tar del av den för att förstå oss kolonister lite bättre.
 
 
 
Hej, varit bortrest och kom hem till en nyhet som fick det att isa sig från tårna och upp. Att få höra om förslaget om att ev. riva Helsingborgs kolonier och däribland vår på Lundsbäcks koloni var overkligt och är skrämmande.
 
Vi har kämpat ihop slantarna till denna idyll som jag faktiskt omöjligt kan leva utan. Jag säger alltid till min man att så länge vi har vår koloni kvar så spelar inget annat roll. 
 
Varje blomma, varje grönsak och växt förgyller mitt och de mina på minst 40 personers liv som har anknytning till vår stuga. Jag menar allvar, jag fotar varje skede av odlingarna och skiftningar i trädgården och för att inte tala om mina 4 barn! De blir som förbytt när vi lämnar vår betong box för lugnet i vår stuga på Lundsbäcks härliga koloni område. Ingen annan plats kan ge oss mer och att ni ens funderar på att ta det ifrån mig känns som en kniv i hjärtat. Det blir många nätter av tårar och oro nu framöver och det är med ångest man går dit nu innan vi vet.
 
Sen så tror jag inte riktigt man vet vad man gör om man tar bort våra juveler. Jag är 37 år med 4 små barn och make, vi kommer att slåss med näbbar och klor för att försvara vår lycka..Men! Vi är så pass unga så vi skulle kunna flytta från staden, byta jobb och skola samt dagis för att få bo i ett hus vi har råd med rent hypotetiskt ( för i verkligenheten skulle det tära för mycket på oss alla ) men! alla dessa äldre kolonister som inte ens ur ett hypotetiskt perspektiv skulle kunna flytta till ett hus om ni bestämmer er för att ta deras kolonier där de finner ro, glädje och livsgnista, ni förintar ju dem. Människor som har hjälpt till att bygga upp Sverige och just Helsingborg. Människor som varit med från början, människor som sett sitt verk gå i arv i familjen. Det är inget annat än grymt att låta de stå åt sidan för att det skulle enligt er vara orättvist att vissa får njuta av kolonier medan andra saknar bostad! Det är ju som att säga att alla ska åka buss även om man har råd att unna sig en bil för att alla ska ha samma rättighet. Att köpa en koloni är ju ett aktivt val precis som alla andra stora investeringar man gör i livet, ett val med plikter dessutom. Folk har lagt ner sina själar i dessa stugor och trädgårdar och vi är värda att få bevara detta kulturarv. Det borde uppmuntras att man vill odla och ge barn och barnbarn en fin uppväxt mitt i staden med fågelskådning, insekter och odlande för det är precis det mina barn får ut av kolonin. Avstressande föräldrar som påtar i trädgården medan barnen letar insekter och fåglar med kikare och förstoringsglas! Ta inte detta från oss, jag ber som aldrig förr. Jag lovar att detta kommer att förstöra många människors liv mer än ni förstår,  men inga kommer att sakna de hus ni tänkt bygga där för de husen har aldrig funnits och kan därför inte bli saknade eller förstöra någons livskvalitet. Jag vet att det är tufft att hitta ställen att bygga på, men jag vet att det finns andra ställen som lämpar sig bättre än våra livsverk och kolonier. Jag har aldrig kännt mig mer underlägsen än jag gör just nu och detta är min vädjan med så många andra med mej -Snälla bevara vår livsglädje, snälla bevara våra kolonier.
 
 

 

Susanne, Lundsbäcks koloni Helsingborg

Gäst

#169 Re:

2016-07-13 10:13

#1: -  

 Christel  Dahlberg

0704963111


Gäst

#170

2016-07-13 13:28

Jag tycker det är viktigt att man inte förtätar Helsingborg. Grönområden och där ingår definitivt koloniområden är ett måste i en stad som Helsingborg.

Gäst

#171

2016-07-13 18:41

Vi behöver kolonierna....

Gäst

#172

2016-07-13 19:38

Jag tycker vi ska bevara koloniområden. Tänk på Alla som inte har råd o bo i hus, vi vill gärna kunna odla o ha en liten trädgård o koppla av i..... Tänk på Alla, inte bara på dem med mycket pengar... Tack på förhand

Gäst

#173

2016-07-13 19:38

Viktigt att bevara våra gröna områden. Men framförallt som upptagningsområden för nederbörd som avlastar vårt dagvatten system. Samt ett betydelsefullt rekreationsvärde.

Gäst

#174

2016-07-13 20:57

Låt Helsingborg få ha kvar sina fina oaser


Gäst

#175

2016-07-15 08:52

Därför att jag har en koloni på Lundsbäcls koloniområde. Har funnits där i 28 år. Maken avled 2011. Sköter den med lite hjälp av barn och barnbarn. Flyttar dit valborgsmässoafton och bor där till mitten av september. Tittar till den några gånger/v . Odlar en hel del, både grönsaker och blommor och buskar. Jag tycker att jag bidrar med luftreningen i Helsingborg. Tänk vad alla ca 200 kolonister på Lundsbäcks bidrar med plus alla andra kolonier i Helsingborg. Tänk ochså hur många människor som blir av med sitt livs intresse och livlina om kolonierna läggs ner. Själv vet jag hur instängd jag blir i lägenheten. Den sociala tillvaron som finns med andra kolonnister. Vi har ju samma intresse. Prat över häcken och hur man hjälps åt med mycket. Allt det försvinner när vi inte får ha våra kolonier kvar. Ta ert förnuft till fånga och låt oss ha våra kolonier kvar. Med vänlig hälsning, Christina