Motsättning av modulshusen i Örby

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Motsättning av modulshusen i Örby.


Gäst

#1

2016-05-23 07:25

Jag motsätter mig det planerade byggandet av moduler i Älvsjö/Örby av flera skäl:
Samhällsekonomiskt icke försvarbart bygga tillfälliga moduler för att lösa ett permanent behov av bostäder. En integration av 500 st (via EBO troligen fler) i ett område med 5000 invånare kommer inte att fungera. Man sken av att det är familjer och barn som ska flytta in, vilket inte är sant, vilket kan ses från migrationsverkets statistik. Ingen handlingsplan har presenterats för samhällsfunktioner vård, skola, omsorg, polis etc. Invånarna i Örby har varken informerats korrekt eller hörts i dialog, vilket visar fullständig arrogans från de styrande i Sthlm stad och stadsdelen, de boende är fullständigt överkörda. För vår egen del ett uppvaknande till att den svenska demokratin tydligen inte längre existerar, dessutom försök att missleda allmänheten, vilket är en stor sorg.


Gäst

#2

2016-05-23 07:44

Jag tycker att antal bostäder är alldeles för många, räcker med 30 st bostäder. Det blir för hårt tryck på den offentliga sektorn. Har förstått enl massmedia att desto fler ju mer kriminalitet blir det pga sysslolöshet.

Gäst

#3

2016-05-23 10:04

Jag motsätter mig det planerade byggandet av moduler i Älvsjö/Örby av flera skäl.
Samhällsekonomiskt icke försvarbart att bygga tillfälliga moduler för att lösa ett permanent behov av bostäder. En integration av 500 st (via EBO troligen fler) i ett område med 5000 innevånare kommer inte att fungera. Man ger sken av att det är familjer och barn som skall flytta in, vilket inte är sant, vilket kan ses på migrationsverkets statistik. Ingen handlingsplan har presenterats för samhällsfunktioner vård, skola, omsorg, polis mm. Invånarna i Örby har varken informerats korrekt eller hörts i dialog, vilket visar fullständig arrogans från de styrande i Stockholms stad och stadsdelen. De boende i Örby är fullständigt överkörda. För vår egen del ett uppvaknande till att den svenska demokratin tydligen inte längre existerar, dessutom försök att missleda allmänheten, vilket är en stor sorg.

Gäst

#4

2016-05-23 18:49

För att Sverige inte klarar av fler flyktingar. Vi har redan en trasig sjukvård, en skola som är på väg att gå åt helvete och en äldreomsorg som är pinsamt dålig. Hur ska vi kunna förse fler människor när vi inte kan ta hand om våra egna?

Gäst

#5

2016-05-24 08:13

Jag tror inte på att samla så många (ett par hundra )med gemensam utgångspunkt (flyktingar) i samma bostadsområde.

Gäst

#6

2016-05-24 20:49

Ett så stort antal nysvenskar på samma plats ger varken dom eller oss boende en rimlig möjlighet till bra integration.

Gäst

#7

2016-05-24 20:51

Det räcker med ett boende med 50 personer få kan det bli bra för alla parter!!

Gäst

#8

2016-05-25 08:02

Vid stora evenemang på Älvsjömässan, blir hela Örby
igenkorkat av parkerade bilar

Gäst

#9

2016-05-25 20:01

Jag tycker inte att detta är genomtänkt. Jag har skrivit brev också.
Jag motsätter mig bygget av modulhusen i Örby!

Gäst

#10

2016-05-25 20:06

Jag vill att mina barn ska kunna vara ute och leka precis som vanligt utan livvakt

Gäst

#11

2016-05-25 20:28

Jag vill härmed motsätta mig byggandet av modulhusen på fastigheten med beteckning Älvsjö 1:1 i Örby, diariernummer 2016-08222. Jag begär även att detta brev blir diariefört i ert register.

Anledningen är att detta projekt inte är riktigt genomtänkt. Vi som bor här i närområdet har inte tillfrågats samt att denna enda ”lilla” bit mark som finns används idag som bussparkering till Älvsjömässan. När det är mässa kommer många bussar och det är fullt på parkeringen. Bussarna står till och med ute på gatan för att dom inte får plats. Om denna parkering tas upp av modulhus kommer det att bli kaos ute på gatan. Linjebussarna t.ex kommer inte att kunna komma fram. Jag är orolig dessutom att det kommer att bli ett getto här i området. Jag tycker att det finns så många platser att bygga på där det finns gott om utrymme, t.ex Huddinge utmed Glömstavägen, nära Flottsbro. Det finns massvis med grönområde där eller varför inte Gärdet, Djursholm eller Danderyd.

Alfonso

J
Gäst

#12

2016-05-26 09:38

Varför har inte Örby och Älvsjöboende tidigt blivit informerade om detta så att protestlistor hade visat vad man tycker om detta?

Orimligt jättehög andel av sk flyktingar till en sådan liten plats som Örby. Självklart skapar detta en enorm belastning och otrygghet av denna mängd främlingar inte bara Örby och Älvsjö utan hela samhällsstrukturen. Sjukvård, skolor och transportsystem mm. Mycket troligt är att de flesta är ensamkommande män som kommer att driva runt i Örby, Högdalen och Älvsjö. En stark känsla av otygghet sprider sig hos oss boende. Vem ansvarar för säkerheten i området?                                

Hur ställer sig Stockholmsmässan där man har många internationella tillställningar till detta? Dessa parkeringar är sprängfulla av fordon vid mässtillfällena. Redan nu fylls de smala villavägarna med bussar och personbilar vid mässor.                             Kommer man hit kan man inte ställa krav var man skall bo mm utan placering skall ske efter direktiv från myndigheter och i samråd med boende. I norrland t.ex. finns enorma områden och ytor som är mycket bättre för den här typen av "tillfälligt" boende och hur definieras "tillfälligt"?

STOPPA MODULBYGGET OCH NEJ TILL FLYKTINGBOENDET !!!!


Gäst

#13

2016-05-26 11:06

Vem kommer att ersätta oss ekonomiskt när bostäderna vi bor i dag kommer att bli osäljbara inom en snar framtid om det byggs bostäder för hundratals flyktingar?


Gäst

#14

2016-05-26 17:00

Jag vill härmed motsätta mig byggandet av modulhusen på fastigheten med beteckning Älvsjö 1:1 i Örby, diariernummer 2016-08222. Jag begär även att detta brev blir diariefört i ert register.

 

Hur ska vi som bor här kunna sälja våra bostäder i framtiden? Hur ska vi kunna garantera trygghet för boende i Örby, kvinnor, barn, men även män. NEj till modulbygget i Örby!

Zezz

#15 Re: åsikt modulhus

2016-05-26 17:06

#11: -  

Nu orkar jag inte vara tyst längre utan tänker göra min röst hörd (även om de inte verkar hjälpa) Jag ställer mig negativt inställd till dessa uppbyggnader av modulhus och inte bara i Örby utan på flera platser runtom i Sverige. Jag är 23 år och svensk medborgare som fortfarande bor hemma pga brist på lägenheter och det är inte bara mig detta gäller, alla mina vänner bor fortfarande hemma därför förstår inte jag hur ni nu tänker med dessa modulhus? Jag är självklart FÖR att hjälpa dessa flyktingar men vi kan inte vara dem enda som ställer upp och med alldeles för många flyktingar. Tycker ni kan lägga en liten tanke (om nu detta är möjligt) åt era egna också. Vi unga svenskar behöver också lägenheter! Om ni ska bygga åt dem så bygg samtidigt upp lägenheter åt oss svenskar då också! 

patzy

#16 Re: Re: åsikt modulhus

2016-05-26 19:55

#15: Zezz - Re: åsikt modulhus 

 Motsäger mej antalet lägenheter


Gäst

#17

2016-05-27 03:38

Det är inte vettigt att lägga ett flyktingboende med personer upp till 700 boende i en stadsdel som har ca 5.000 invånare idag.

Gäst

#18

2016-05-27 08:18

Brist på barnomsorg och skola i området. Dålig placering med husbygge nära vägen. Placera istället detta bygge i tex Skarpnäck där det finns ett överskott av förskoleplatser.
Stoppa

#19

2016-05-27 08:52

Jag motsätter mig byggandet av modulhusen 

på fastigheten med beteckning Älvsjö 1:1 i Örby.

Jag begär att detta brev blir diariefört i ert 

register.

Förtur på bostäder ! Kan inte vara möjligt !

Har politikerna glömt de som fyller på statskassan?


Gäst

#20

2016-05-27 16:41

Jag tycker att det alldeles för många bostäder på den här lilla platsen. Bättre att sprida ut boendena på flera platser. Inte bra att samla så många personer på ett ställe. Det blir inte bra för någon, varken för "flyktingarna" eller för de som redan bor i området. Svårt att se hur "flyktingarna" ska kunna integreras i samhället på ett bra sätt. 50 personer kan vara ett bra antal.

Gäst

#21

2016-05-27 17:25

Alldeles för många personer på samma plats. Inte alls bra för integrationen. 50 skulle vara ett lämpligt antal. Bättre att sprida ut på flera platser än att ha så många boenden på samna plats. Det är antalet jag har emot inte att vi hjälper människor i nöd.

Gäst

#22

2016-05-28 16:42

vi har nog med problem i vårt villaområde med parkeringar när det är mässa, nu blir det värre när man tar bort en stor parkering.

Gäst

#23

2016-05-28 17:09

Det är ett hån mot våra ungdomar som inte får bostäder. De bor hemma hos mamma å pappa till de 25-30år. Åker pendeltåg till Älvsjö station varje vardag, skulle jag komma på den befängda iden att gå på bio och komma till Älvsjö ca 20.30 möts man av gäng av invandrare som skriker ,gapar, kastar, läskedrycksburkar som viner runt huvudet. Har man inte rätt att känna sig trygg i dagens Sverige??? JAG vågar inte längre som 64-åring gå hem därifrån ensam. PÅ morgonen blir man knuffad genom spärrarna som tur är har jag inte blivit skadad.
Suck

#24

2016-05-28 23:17

Läser att man vill ordna med en konstgräsplan i området för de nyanländas skull.

Lustigt, det är nämligen något vi velat ha för våra barn och ungdomar i åratal.

 


Gäst

#25

2016-05-29 19:56

Jag motsätter mig det planerade modellbygget i Örby av flera skäl bl. a för att jag tror inte det är bra att samla så många flyktingar på samma plats . Vi måste ta hand om de vi redan har tagit emot och det har vi inte kommit till ännu.