anmäldfrånvarodexter

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition anmäldfrånvarodexter.


Gäst

#1

2016-05-04 20:28

GOOD POINT RIGHT THERE

Gäst

#2

2016-05-04 20:49

På gymnasiet får elever ett annat ansvar och inte samma press i form utav regler, utan vi lär oss att ta eget ansvar och att gå igenom egna konsekvenser. Möjligheten att själv kunna anmäla frånvaro via internet är praktiskt och borde absolut inte försvinna, eftersom det innebär svårare att få ledighet och mer anmäld skolk på unga.

Gäst

#3

2016-05-04 22:06

Jag tycker att det låter orimligt med den nya bestämmelsen

Gäst

#4

2016-05-05 07:01

Att skolan ens försöker påstå att de bryr sig om psykisk ohälsa och samtidigt gör dethär är bullshit. Skolledningen kan inte utgå att allt är så himla lätt för alla och det är väl bara att "komma till skolan". Also, om elev behöver under skoltid gå till psykolog/läkare dylikt som inte angår föräldrarna, blir det ännu en krock där. Ingen tjänar på detta.

Gäst

#5

2016-05-05 07:11

Kollektiv bestraffning är inte okej

Gäst

#6

2016-05-05 07:14

Jag skriver i denna petition för många anledningar men främst för att jag av egen erfarenhet ver hur viktig och flexibel denna funktion är. Jag själv bor långt bort och om en buss blir sen är det skönt att snabbt kunna anmäla frånvaro på de antal minuter jag blir sen, istället för att få skolk.

Jag vet även att denna funktion behövs för vårat välmående, alla har inte en anledning att någon gång få vara hemma ifrån en lektion då personen kanske inte är diagnoserad i förslagsvis depression, men det är ändå ytterst viktigt att personen i fråga ändå, utan en läkare eller föräldrar, ska kunna anmäla frånvaro från en lektion för att inte bli för stressad eller mer >depprimerad<.

Mina föräldrar har heller inte den kontakten med mig så att de kan ringa om jag blir sjuk eller dylikt, och därför är denna funktion återigen flexibel och nödvändig.

Gäst

#7 Re:

2016-05-05 07:16

#5: -  

 Mycket sant 


Gäst

#8

2016-05-05 07:24

En stark reaktion ifrån många elever borde ge någon form av hint på att detta är ett oflexiblt och ickepopulärt beslut. Jag är emot det.

Gäst

#9

2016-05-05 07:26

jag är en tjej som är närvarande på lektionerna, tro mig. Men jag har dagar jag mår bara psykiskt dåligt av gymnasiet, hemma, skola osv. Jag älskar känslan att bara anmäla när det blir för mycket. Tack vare anmälan av dexter orkar jag gå på lektionerna. jag klarar av skolan. Jag själv får bedöma när jag inte mår bra vilket inte kommer tas hänsyn till om detta tas bort. Fler kommer tröttna på skolan och inte gå alls. Jag behöver kunna anmäla och det har räddat mig när jag känner både fysiks och psykisk sjuk.


Gäst

#10

2016-05-05 07:30

Väldigt dåligt beslut. Mycket smidigare och bättre med denna funktion. Att dom inte har informerat tillräckligt noga om detta är helt enkelt väldigt dåligt gjort och jag tror att nästan alla gymnasie elever är väldigt emot detta!
Låt dexter vara

#11

2016-05-05 07:58

Som många före mig skrivit så har Dexter hjälpt många för att kunna anmäla frånvaro för olika skäll. Många går igenom jobbiga saker under sin gymnasietid. Väldigt många lider av psykisk ohälsa. Då måste man kunna få anmäla frånvaro för att kunna sätta sig ner, samla sig eller bara åka hem för att känna trygghet. Och nu väljer de att ta bort den möjligheten för oss? Jag vet själv att första året i gymnasiet eller snarare sagt första terminen mådde jag katastrofalt illa och hade det inte varit för att jag kunde sjukanmäla mig själv vet jag inte om jag hade kunnat skriva det här inlägget idag. Och med att jag

kunde anmäla mig själv hjälpte det mig för att må en aning bättre. Så jag slappa känna stress ifrån skolan och sedan behöva bearbeta en depression.. 

Vi behöver Dexter, tack för mig.

Moa Wahlborg

#12 Ni sviker oss elever

2016-05-05 08:21

I stället för att förhindra vår fysiska möjlighet till att sjukanmäla vore det bättre med att satsa på att göra så vi elever inte känner behovet av att sjukanmäla. Gör något åt att vi känner ångest eller hat gentemot skolan, istället för att gå den enklaste och billigaste vägen för er. Den vägen är nämligen dyrast och sämst för alla vi andra — eleverna som ni faktiskt har en skyldighet gentemot.

Dessutom kommer att ni tar bort möjligheten för oss elever att anmäla frånvaro via datorn skapa väldigt stora problem för alla elever med social fobi relaterad till telefonsamtal.


Gäst

#13

2016-05-05 08:36

Att man kan anmäla själv har räddat mig ur panik många gånger

Gäst

#14 Re:

2016-05-05 10:09

#4: -  

 Bästa argumentet hittills. Att inte låta elever göra egna bedömningar om sin egen hälsa utan att först dela med sig av alla detaljer till skolan och vårdnadshavare är orimligt. Det är inget annat än ett extra lager onödig byråkrati som bara skadar eleven.

Lotta

#15 Närvaro eller psykisk hälsa?

2016-05-05 11:38

Ännu en gång får Uppsalas gymnasieelever bevittna hur deras synpunkter på deras skolgång inte spelar någon roll över huvud taget. I detta fall; frånvaro, som ofta har sin grund i psykisk ohälsa, tas för lathet utan att som elev över huvud taget blivit bjuden in till samtal om problemet i fråga. Allmänt bör psykisk ohälsa ses över mer i skolan, just nu är det ignorerat till den grad att det känns som att det förnekas helt. Att täppa igen nödutgångarna för den som behöver en dag eller del av dag utan stress är inte en lösning på problemet med närvaro utan snarare en bidragande faktor till att elever gör sämre prestation när de väl är i skolan.

Ni tror att er åtgärd är till fördel till ökad närvaro, men det kommer bli tvärt om och värre än förr. Ni förnekar elevers mänsklighet, och förmåga till eget ansvarstagande och tar bort vår rättighet att beskatta vår egen hälsa.

Om ni i gymnasieledningen vill komma underfund med identifierade problem med frånvaro så föreslår jag samtal med eleverna, för uppenbarligen missförstår ni varför frånvarofunktionen används av många elever. Det är eleverna som utgör och möjliggör skolans verksamhet och vi ska ha demokratisk delaktighet i de beslut som tas, speciellt när besluten är direkt verkande på vår mentala hälsa.


Gäst

#16

2016-05-05 15:36

Jag har tandställning och måste därför ofta till tandläkaren, ibland med kort förvarning. Då brukar jag smidigt kunna anmäla via dexter vilket min mentor också tyckte var en bra lösning. Hur ska detta gå till om denna funktion försvinner? Ska jag verkligen behöva ringa min mamma så att hon ska kunna ringa skolan, medan hon jobbar? Beslutet att ta bort frånvarofunktionen är ogenomtänkt och tafatt.
DÖD ÅT SOSSARNA

#17 Dummaste beslutet

2016-05-05 18:16

Att sätta det här ansvaret i elevernas händer ger en möjlighet till ansvar och självständighet, men att sedan ta bort den möjligheten på grund av "skolk" visar bara en dålig syn på eleverna. 


Gäst

#18

2016-05-06 17:43

Vi elever har rätt att säga till och ta del av någonting som helt och hållet har med oss att göra.

Gäst

#19

2016-05-07 11:37

För att det är en självklarhet att man som elev ska kunna sjukanmäla sig själv. Det är ju ens eget ansvar att gå till skolan. Blir ju bara taskigt mot föräldrarna om dom ska behöva gå in och sjukanmäla sitt eget barn när man är vuxen nog att kunna göra det själv. Sen kommer det ju alltid att finnas folk som missbrukar denna funktion men då behöver man ju inte dra alla över en kant.

LarsBerger

#20 Impopulär tanke:

2016-05-07 18:37

Jag godkänner detta beslut. För många elever är "sjuka". Dexter uppmuntrar ett aggressivt sort av skolk. Dock, så beundrar jag elevernas raseri i denna oro. Adjö. 


Gäst

#21

2016-05-09 17:52

Jag mår själv psykiskt dåligt och med tanke på att min familj inte har någon slags sympati för detta är dexter min räddning för panikattacker och social ångest.

Gäst

#22

2016-05-09 18:12

Har väl halvt missbrukat det själv och inser väl att det egentligen är rimligt att stänga av den här funktionen. De med psykiska problem som anmäler sig på dexter är i extrem minoritet om man jämför med de som använder det för att skippa sista lektionen en eftermiddag. 

Jobbigt att de tar bort det, men förståeligt.


Gäst

#23

2016-05-09 20:25

Denna ändring bör diskuteras med elever, den kommer att ställa till det för många.
LarsBerger

#24 Re:

2016-05-09 21:45

#22: -  

 Helt rätt. Tack.


Gäst

#25 Nein

2016-05-10 18:49

Det är fan inte på något vis rimligt. Jag kan förstå på viss level hur människor kan missbruka dexters funktion, jag vet ju att många säkert gör det. Men det är ju just det. Hur ska skolan kunna avgöra vad som är "bäst" för eleverna, de tar ju noll hänsyn till oss och det faktum att gymnasiet SKA vara på eget ansvar och helt frivilligt. Vi SKA få göra egna val, och där inkluderas även om vi vill anmäla oss sjuka eller ej. Det finns redan system som ska avgöra om det är skolk eller inte, det var ett rimligt system. Vi fick ta ansvar för vad vi har för närvaro, om vi skolkade och missbrukade funktionen så fick Dexter reda på det. Förstår ej vad tanken med detta är då vi vet att alla antagligen kommer "missbruka" telefonfunktionen mer nu då vi ej har något val. För det har vi aldrig, trots att vi enligt myndigheterna ska gå i skolan på egen vilja. Gymnasiet är inte grundskolan där läraren ska ringa hem till päronen varje gång man går hem "sjuk", för det ska faktiskt vara på oss elever. Vårt ansvar, ska det vara. Men nu är ju vi tvungna att gå igenom föräldrar tydligen, och på det så har vi inte fått säga till om det. 

I call bullshit, detta är antagligen bara något skolledningen beslutat om för att försöka få mer kontroll över oss elever. Inte för att hjälpa, inte för att hindra skolk. Det kommer vara minst lika många som ej går i skolan som innan de tog bort funktionen.

Meh