64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#726

2016-09-19 00:38

Har personligt intresse i frågan.

Gäst

#727

2016-09-19 10:29

Är själv drabbad....

Gäst

#728

2016-09-19 15:53

Vet hur det är att leva under existensminimum!

Gäst

#729

2016-09-20 08:45

Jag hade ett bra arbete inom läkemedelsindustrin, år 2012 fick vi beskedet om att "R&D" enheten skulle avvecklas och flyttas utomlands. Året innan fick jag min MS diagnos, med allt vad det innebär. Det blev en lång och helvetisk resa med försäkringskassan som bödlar. Detta gjorde såklart att jag kraftigt försämrades i min sjukdom på grund av den fruktansvärda stress jag under ett antal år utsattes för. Till slut orkade jag slå näven i bordet och kräva upprättelse och samtidigt få en annan handläggare inom FK. Jag är oerhört tacksam för att jag har både talets och skrivandets gåva, men tänker ofta på dom som inte har den möjligheten. För en sak är säker, man blir ofta väldigt ensam i sina strider, detta har gjort mig till en stark person trots min diagnos som förutom kroppsliga symtom även ger sig uttryck i en förlamande hjärntrötthet, sk fatigue. Men som sagt, vändningen och upprättelsen kom i samma stund som jag fick en ny, kunnig och dessutom empatisk handläggare på försäkringskassan. Jag har nu sjukersättning på heltid, visst det är oerhört skönt att slippa strida och hela tiden känna stressen för alla "dead line" datum gällande sjukskrivningar etc. Men det känns ändå som ett dubbelt straff....dels den kroniska neurologiska sjukdomen, och sen den enormt låga ersättningen man ska tvingas leva på. Det är ett rejält bakslag att endast få 64% av sin tidigare lön, det blir ju inte automatiskt billigare att leva bara för att man har fått en sjukdom, tvärtom faktiskt i många fall. När jag tog upp detta med min tidigare FK handläggare (den okunnige och ICKE empatiske) sa hon: "Du ska väl inte tjäna pengar på att ha fått MS" !!!!!! Jag skulle kunna skriva i all oändlighet i detta ämne känns det som, men avslutar nu med att säga: Sjukersättningen (sjukpensionen) MÅSTE HÖJAS precis som allt annat höjs regelbundet i vårt samhälle, allt annat är en avskyvärd diskriminering av en redan utsatt grupp människor. Ingen, absolut INGEN väljer frivilligt att bli sjuk!!!!! Styrkekramar från Gunilla

Gäst

#730

2016-09-26 01:10

vi har dom som har exakt 64 procent basprisbelopp visste ni att alliansen och tergeringen tog bort alla skydslagar myndigeterna som skulle skydda oss folket och landet jag pratar om författningsdomstolen och befattningsdomstolen och känstemannansvaret och några till som jag inte riktigt mins där har ni anledningen till att det har blivit som det är idag ni som är unga idag vet inte hur bra vi svenskar hade det i sverige när dessa domstolar fans ni har anledningen till att dom togs bort hade dom funnits så hade vare sig regering äller riksdag stat komun landsting eller social äller försäkringskassan vågat göra så här dom kan avsätta en hel regering dom här stolarna är inte politiskt styrda jag kräver med hela svenska folket att alla samtliga domstolarna införs igen och skrivs in i grundlagen som permanenta och inte får tagas bort så kommer vi få det bättre gamla sverige finns inte kvar folkhämmet som fans innan stal alliannsen å dom rödgröna ifrån oss svenskar vi är inte häller inte något neotralt land längre som vi var förr allt är borta vi borde kräva att dom rödgröna alliansen försvinner för gått och att dom inte återkommer om vi ska kunna återställa landet som det var en gång i tiden då gäller det att alla såvande folket vaknar ur sin våta allians dröm ja så är det

Gäst

#731

2016-09-26 15:55

Har sjukersättning sen fyra år och hade aldrig klarat mej utan min sambo!! Känns värdelöst att vara i total beroendeställning !

Gäst

#732

2016-09-26 22:23

Jag lever med en man som är utförsäkrad och jag har rygg,axlar,knä värk och ska snart kiva med försäkringskassan.

Gäst

#733

2016-09-26 22:24

Är själv utförsäkrad och kämpar helt utan inkomst är piskad till att leva på min älskade hustrus inkomst hon har dessutom bara a-kassa så vi får leva två vuxna och våran älskade hund på lite drygt 10 tusen i månaden inte lätt att överleva på dom pengarna bara hus och bil som vi tyvärr måste ha tar över hälften bara skit med Sverige

Gäst

#734

2016-09-28 15:55

Har själv sjukersättning och vet hur dåligt man har det

Gäst

#735

2016-10-01 02:25

Stroke hjärntumör och hål i hjärtat

Gäst

#736

2016-10-01 15:35

jag bryr mig

Gäst

#737

2016-10-02 15:37

Ingen klarar sig på dagens sjukpenning /aktivitesbidrag längre.

Gäst

#738

2016-10-02 19:44

För de sjukskrivnas rättigheter i samhället!

Gäst

#739

2016-10-03 01:12

Viktig få hög sjukersättning fullt än för lite pga har rätt ersättning leva normalt liv har sjukdomen . Borde rätt högre ersättning tänk har jobbat många år betala skatt alla rättigheter få sjuk ersättning kan inte hjälpa blivit sjuk pga sjukdom. Sluta skylla på de sjukskrivna personer. Är så trött på försäkringskassan så hårda och bara utredning på personen me sjukdom och tror blir frisk igen. Borde ta mer hänsyn till de sjukskrivna personer. Massa papper byråkrati med läkarintyg varje gång godkänna forsätta kunna vara sjukskriven. Borde ge mer stöd hjälpa vara med i samhället få hjälp.

Gäst

#740

2016-10-04 14:26

Folk måste ha pengar så dom klarar sig,vill inte att det ska bli ett klass samhälle som börjar tar form redan,detta måste åtgärdas!!!

Gäst

#741

2016-10-05 13:58

är själv förtidspensionär

Gäst

#742

2016-10-07 05:10

Har själv diskbråck ,och mina fötter är helt förstörda,ska operera fötterna och sen ryggen.
Har haft ett helvetet med ff ,och det helvetet önskar jag ingen.
Ingen människaska ska behöva bli behandlat så .
Har man arbetat i hela sitt liv ,ska man inte bli bemött så kränkade .

Gäst

#743

2016-10-15 18:16

Dessa regler som är i dag måste omedelbart göras om som det står i brevet som skickas in.Som sjuk i dag hamnar man totalt utanför i stort sett allt.Gör om,Gör rätt!!

Gäst

#744

2016-10-16 16:47

Alla människor även sjuka måste kunna leva på sin ersättning

Gäst

#745

2016-10-16 16:52

DÄRFÖR EN AV MINA DÖTTRAR HAR DET SÅ HÄR!


Gäst

#746

2016-10-21 15:10

Tycker det är en skam,att neka sjuka människor ersättning. Man tar ifrån dom all värdighet. Och misstror den drabbade

Gäst

#747

2016-10-22 06:58

Jag har själv, idagsläget, 50% sjukersättning så jag har redan fått känna på inkomstförlusten. Som multisjuk står jag sannolikt inför hel sjukersättning och undrar med fasa hur det ska gå.

Gäst

#748

2016-10-23 20:36

Jag är en av dom sörjande.... Jag sörjer för att mitt / våra liv inte är värt mera i Sveriges ögon... Försäkringskassan =Ättestupan

Gäst

#749

2016-10-24 02:57

För att det är självklart att vi behöver uppnå en skälig levnadsstandard för alla.

Gäst

#750

2016-10-29 16:42

För att jag är en av de drabbade.