Låt Yama Asghari få stanna i Sverige

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Låt Yama Asghari få stanna i Sverige.


Gäst

#1

2015-12-05 11:07

Jag vill skriva under detta avtal för att Yama är en god vän till mig, Yama är en jätte fin kille! Sjukt snäll och sjukt rolig! Han har lärt mig så otroligt mycket och den här killen har hjälpt mig att öppna ögonen för ett bättre mig. En vän som får mig att må bra!

För en månad sen blev kriget i Afghanistan verkligt för mig på ett helt nytt sätt. Jag vill hjälpa människorna där!

Jag hade hört mycket om alla attacker som skedde. Jag hade hört om Hazarafolket och deras utsatta läge, och platserna där de kom ifrån. Sare-pol, Hayratan, Gazhni och Kabul fick direkt en helt ny innebörd. Kanske var det något som blev extra verkligt eftersom alla dessa människor nu fanns här och kan förmedla sitt budskap på svenska.
Hazara är ett oerhört varmt och vänligt folk, men som för så många utsatta folk i världen är det svårt att få sina röster hörda. Därför vill jag hjälpa dem att berätta sin historia. Den är viktig, för svenska myndigheter påstår att Afghanistan är ett relativt säkert land och därför är det svårt att få asyl här för Hazarer.

Hazara har länge varit en utsatt folkgrupp i sitt land. Mellan 1892 – 1932 utplånades 62% av landets Hazarer av den afghanska kungen Abdurrahman. Miljontals människor dödades.
1992 dödades 2500 Hazarer i Kabul.
1998 dödades 2000 civila Hazarer i Masar-e Sharif och 700 soldater lemlästades i Hayratan.
2000 dödades över 1500 Hazarer i Zabul i Kandiposht och 300 i Bamiyan
Mellan 24 februari och början av oktober i år har 179 Hazarer dödats på olika platser i Afghanistan.
Det är många som är emot Hazarerna: Både IS och Talibanerna. Den afghanska regeringen är inte heller på deras sida. Många Hazarer riskerar därför att gå en brutal död till mötes.
Nyligen halshögg IS sju Hazarer i Zabul, bland dem fanns Shukria, en flicka som bara var nio år gammal. Shukria gick i fjärde klass och hon älskade sin skola och sin lärare.
Jag har märkt en sak hos de människor som överlevt krig och fara för sina liv, förlorat familj och vänner. De har en verklig förståelse för vikten av att stå upp för det goda, för de har själva upplevt hur lätt det goda kan förloras. I en värld som är fylld med krig och mörker behöver vi ännu noggrannare lyssna på rösterna från de som själva upplevt denna verklighet. Speciellt viktigt är det för de politiker som nu har hand om flyktingfrågor.


När några av dessa tappra människor har tagit sig hit så är det tvärt emot mina värderingar att skicka dem tillbaka. Varför skicka tillbaka någon som har förlorat allt? Varför skicka tillbaka en mäniska som har bygg upp ett nytt fint liv här? Varför ska man då ta ifrån den människan allt den fåt till godo igen? Vissa afghaner riskerade också sina liv för att hjälpa oss.

Många argumenterar att det inte finns pengar till att hjälpa alla. Till alla dem vill jag bara tala om en sak: Den dagen folk inser hur korrumperade vi människor har blivit av en hög med papperslappar, några metallklumpar och siffror i en banks datorer, då kommer vi också inse hur mycket det begränsar oss i vår kamp för att hjälpa våra medmänniskor. Vi behöver släppa lös den mänskliga empatin och verkliga skaparkraften för att övervinna mörkret.
Det kommer i alla fall jag att göra, vad än myndigheter och andra människor säger. Hos mig är alla Hazarer och andra utsatta människor välkomna.

De har lidit tillräckligt.

Låt min vän Yama stanna! Vad ska han göra i Afghanistan? Han har inget där? Här i Sveriges har han mycket, han kan plugga, han har många nya vänner som betyder mycket för honom och som också hjälper han. Varför skicka tillbaka honom då och krossa allt han har byggt upp igen?

Gäst

#2

2015-12-05 19:07

Yama är min bäst kompis han jätte snäll men jag gillar atta han stanna kvar i Sverige.
Morsan

#3 Att fly

2015-12-05 23:16

att vara tvungen att fly när man är så ung som Yama var när han flydde är inget man utsätter sig för om man inte måste. Jag har hört afghanska ungdomar både flickor och pojkar genom mitt jobb berätta hemska historier om sin flykt. Våldtäkter misshandel en del har blivit sålda som slavar. Många historier berättar samma sak oberoende av varandra. Unga människor utan hopp, utan framtid. Vi ska ha kvar Yama i Sverige. Det är det minsta han förtjänar. Vi kan inte ge upp hoppet. 


Gäst

#4

2015-12-07 02:12

Litar på min vän som tycker han ska få stanna här. För övrigt ska så många som det bara är möjligt få stanna här

Gäst

#5 Ensam på natten Yama

2015-12-07 09:43

Yama är en god vän till mig har haft turen att ha haft honom i mitt liv sen ca 1 år tillbaka. En väldigt snäll och rolig kille som har lätt till skratt och med ett hjärta som en fjäder. 

 

Låt min broder få stanna i detta land han nu kallar sitt hem. 

 

 


Gäst

#6

2015-12-07 09:54

Jag är Yamas lärare i svenska. Han är hur trevlig som helst, och studerar hårt och mycket när han orkar vara här. Men han behöver framför allt få lugn och ro i sitt liv. LÅT HONOM STANNA i Sverige!

Gäst

#7

2015-12-07 09:59

Värna asylrätten!

Gäst

#8

2015-12-07 11:31

Vi ska låta bra killar stanna i landet...
P

#9

2015-12-13 19:05

Nej tack! Det räcker nu. Massinvandring, integration och rasblandning kommer i slutändan att leda till utrotning av svenskarna som etnisk folkgrupp.

Stoppa folkutbytet! Sverige är SVENSKARNAS land.

#refugeesNOTwelcome #StopWhiteGenocide


Gäst

#10

2015-12-13 19:36

Man flyr inte om man inte måste. Han har flytt och har inget att komma tillbaka till.
P

#11 Re:

2015-12-14 19:24

#10: -  

Jo, många gör det enbart för att få en högre ekonomisk standard.

Klipp:

http://ow.ly/VS2su

http://ow.ly/VS2BI

http://ow.ly/VS2Hb

OBS! Länkarna är helt ofarliga och leder till klipp på YouTube.


Gäst

#12 Re:

2015-12-24 21:35

#9: P -  

 Och vad skulle sverige vara utan invandrare tror du?

 

P

#13 Re: Re:

2015-12-26 18:40

#12: - Re:  

Påtvingad massinvandring och mångkultur är inte på långa vägar samma sak som långsamma och naturliga folkförflyttningar. Att blanda alla världens raser och kulturer leder endast till kaos och lidande. Det finns liksom en anledning till varför vi skapat länder och nationsgränser från första början.

P

#14 Re: Re:

2016-01-02 23:40

#12: - Re:  

Roligt föresten att du har så fin syn på oss svenskar. Enligt dig så är vi tydligen helt värdelösa och klarar inte av någonting alls själva. Man får nästan intrycket av att du är rasist.

Gäst

#15 STANN eller INTE

2017-02-22 09:55

Bra kille? Nja, inte om man pratar med polis och rättsväsende. Förekommer ofta i dessa sammanhang. Verkar ha en förkärlek till att behandla tjejer illa.....