Bevara Sjöstigens lekplats

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Sjöstigens lekplats.


Gäst

#1

2015-09-30 14:06

Vill gärna ha lekplats på ett mycket attraktivt gångstråk för barnen eller som i vårt fall barn barn.

Gäst

#2

2015-10-02 08:04

I vanliga fall så är jag för förändringar oavsett som kan ge människan ett godare,trevligare,säkrare och gladare liv.
I fallet att ta bort en lekplats vid sjöstigen där barnen skall ha kul är jag i emot detta. Vi står inför generatiosskiften i boende som medför att det kommer in barnfamiljer. Barnen och föräldrar skall ha någonstans att ta vägen och detta är en ypperlig plats för detta ändamål.
Att bygga ett klubbhus på denna plats ger mer trafik och en rörelse av folk temporärt istället för att det lever på morgon/dag/eftermiddag med barn och föräldrar.
Ett bestämt nej till att ta bort lekplatsen för ett klubbhus.
Hälsningar
Peter Jibing

Gäst

#3

2015-10-02 14:19

Barnen behöver en lekplats och en överenskommelse bör hållas.

Gäst

#4

2015-10-02 15:40

Det behövs en lekplats då det finns många barn i området!

Gäst

#5

2015-10-02 19:53

Vi är nu inne på barn nummer 3. Våra 2 stora har haft mycket roligt på sjöstigens lekplats, så sent som idag och då är de 6 & 8 år gamla. Känns helt vansinnigt att man ska ta sig ca 2 km till en lekplats  och att behöva korsa en mycket trafikerad väg. Bara för att vuxna ska ha det bekvämt....i Helenevik med omnejd kryllar det av barn som spenderar mycket tid på lekplatsen


Gäst

#6

2015-10-03 06:29

Lekplatsen är viktig för oss som har barn och barnbarn i området. Det finns redan två klubbstugor vid stranden. Outdoors kan ha sina aktiviteter utomhus!

Gäst

#7

2015-10-03 07:23

För att lekplatsen har legat där i årtionden och för att roddklubben behöver mer plats för att fortsätta kunna arrangera SM och NM i rodd. Det är redan väldigt trångt för roddarna vid tävling.

Gäst

#8

2015-10-03 07:30

De små Barnen har svårt att uttrycka sig, därför står jag upp för dem där de skall kunna mötas och leka.
Medborgare

#9 Tankevurpa kommunen!

2015-10-03 07:52

En rejäl tankevurpa från kommunen. Tror sig lösa ett problem, men skapar flera nya. Kör över både Segelklubben, Roddklubben och boende i området för att tillmötesgå en nystartad förening. Har kommunen verkligen utrett alla alternativ? Hur löser man den ökade trafiken? Hur ser man på redan etablerade föreningars möjligheter att växa på sikt (klubbar som tar hand om hundratals barn varje år)? Sist, men inte minst, tar bort en populär lekplats i ett område fullt med barn? Var är konsekvensanalysen av beslutet? Trodde naivt på en dialog mellan medborgare och tjänstemän/politiker i Mölndal Stad...det är trots allt 2015!


Gäst

#10

2015-10-03 12:33

Bevara den enda lekplats som finns i området och som besöks av småttingar varje dag året runt. Här frodas glädjen!

Gäst

#11

2015-10-03 14:20

Om de nu behöver ett klubbhus finns ju Råss gamla båthusmark i Härryda. Behåll lekplatsen!

Gäst

#12

2015-10-04 07:04

Sjöstigens lekplats är uppskattad av både barn och föräldrar; på ett säkert sätt har både områdets och andra barn kunnat utvecklat sin motorik, nyfikenhet, äventyrslusta och tilltro till sin egen förmåga här.

Kommunen har valt att sätta upp en laminerad lapp vid lekplatsen där det står att, tyvärr, lekplatsen ska bort för att lämna plats åt någonting annat; en laminerad lapp i A4-storlek som kommer att få mycket stora konsekvenser för oss i området och närområdet.

Mig veterligen ska alla som jobbar i Mölndals kommun ha alla kommuninnevånares bästa i focus - en kommun där alla växer och trivs - För mig och min familj innebär beslutet att plocka bort områdets enda lekplats, ett beslut som hårt drabbar våra barn och barnbarn, en svag grupp som inte kan göra sin röst hörd, på ett oroligt och drastiskt sätt.

Jag, min familj och många med oss, kräver att kommunens beslut rivs upp och att lekplatsen ska vara kvar.


Gäst

#13 Det är Byggnadsnämnden som fattar beslut om bygglov!

2015-10-04 16:26

Det är för mig svårt att förstå att det inte skulle vara möjligt att hitta en lämligare lösning än att ta bort lekplatsen.

Går det verkligen inte att samsas med segelklubben och/eller roddklubben om samlingslokal och därmed dra nytta av fler medlemmar, bättre ekonomi och fler frivilliga för underhåll mm? Om detta absolut inte är möjligt borde det ju finnas en bättre plats än just lekplatsen som dels uppskattas av många och dels är rejält vattensjuk under stora delar av året.

Om nu hela området vid båthusen (parkeringsplats - fotbollsplan - lekplats) måste finnas kvar som uppställningsplats för roddtävlingar 2 ggr om året (?) så tänker jag att tex området mellan roddklubbens båthus och klubbhusen hade varit en bra plats. Den kan idag knappast användas som båtuppställningsplats vid rodd- eller segeltävlingar.

Om någon vill påverka de som fattar beslut i frågan om bygglov så ring "din" politiker i Byggnadsnämnden, länken är för lång för att klistra in, sök "byggnadsnämnden" på molndal.se och välj första träff, välj sen "ledamöter och ersättare" i droplisten till vänster. Namnen är klickbara och man får upp e-post adress och på flera även telefonnummer.


Gäst

#14

2015-10-05 06:24

Det saknas helt lekplats och ytor för barn i denna del av Mölndal. Utveckla hellre lekplatsen och den öppna ytan till en aktivitetsplats som alla kan nyttja, exempelvis för olika bollsporter som basket och innebandy, men även för spontanfotboll och liknande

Gäst

#15 #Kommunen skära kostnader eller gagna sina invånare?

2015-10-05 06:32

Vi har bott i Mönldal nu i 10 år och måste säga att det är en stor besvikelse att denna kommun på flera områden inte prioriterar  barnen samt hittar alla ursäkter att få lokala vägföreningar att ta kostnaden för vad som i alla normala kommuner är en självklar del av infrastukturen. Detta gäller både lekplatser och en säker skolväg till i detta fall Lackarebäcksskolan.


Gäst

#16

2015-10-05 10:51

Försvinner lekplatsen och man ska ta sig bort till Kristinedal istället så blir jag inte förvånad om också trafiken ökar. Både i Helenevik samt borta vid Kristinedal. Tar ca 15-20 min/ väg att gå för en vuxen från Helenevik till Kristinedal.


Gäst

#17

2015-10-06 12:45

Jag anser att det även borde finnas plats för en lekplats i imrådet och att de olika föreningsverksamheterna borde kunna samnyttja de lokaler och ytor som finns på ett bättre sätt och att man kanske kam bygga utrymmen för Mölndal outdoor i nära anslutning till rodd och segel lokalerna.
Roddarn

#18 Re:

2015-10-06 13:27

#11: -  

 Kanonidé!!

Gäst

#19

2015-10-09 10:08

#14, en kanon ide:  " Utveckla hellre lekplatsen och den öppna ytan till en aktivitetsplats som alla kan nyttja, exempelvis för olika bollsporter som basket och innebandy, men även för spontanfotboll och liknande "

Behövs ett klubbhus så anser jag att kullen mellan båthuset och klubbhuset vore en bättre plats

Martin Rådbo

#20 Mölndal Outdoor IF jobbar för att lekplatsen skall få finnas kvar

2015-10-15 07:33

Jag heter Martin Rådbo, jag är medlem i föreningen Mölndal Outdoor IF och projektledare för bygget av vår klubbstuga. 

Jag vill gärna ha en dialog med er som är berörda, och vi kommer bjuda in till det så småningom. 

Min ambition är att lekplatsen skall få vara kvar. Vi som förening tycker det är trevligt med en bra plats för barnen i omedelbar närhet av vår klubbstuga. Vi vill också göra vad vi kan för att det skall förbli en bra plats för er som bor i området. 
Den mark som vi arrenderar krockar dessutom bara delvis med befintlig lekplats. Tanken är därför att bara den delen måste tas bort, resten får vara kvar och kanske utökas åt ett annat håll. 

Jag har senast förra veckan haft en dialog med Mölndals stad kring just detta. Det slutade med en överenskommelse att vi skall samverka för att bevara den på bästa sätt. Kommunen lovade att sätta upp en ny lapp med information kring detta på lekplatsen. 

Jag kommer fortsätta arbete med kommunen för att detta skall bli bra. Exakt vad det innebär vet jag ännu inte.

 

// Martin Rådbo

Mölndal Outdoor IF

 


Gäst

#21

2015-10-18 11:43

Kommungubbar/tanter, Hur tänker ni !

Att barn och ungdommars får en trygg och stimulerande uppväxt är en investering för framtiden! Lekplatsen + gräsmattan utnyttjas till många trevliga gemensamma aktiviteter, inte minst under tiden skolorna är stängda och mölndalsbarnen har möjlighet att få kontakt med roddarklubbens aktiviteter. Att prioritera vuxna på barnens och ungdommarnas bekostnad är ett kraftigt feltänk!


Gäst

#22

2015-10-18 20:52

Förr låg roddklubbens stuga strax nedanför hållplatsen. Kanske att tänka på i dagsläget? Lekplatsen  betyder mycket för alla barn i området


Gäst

#23 Re: Mölndal Outdoor IF jobbar för att lekplatsen skall få finnas kvar

2015-10-19 19:34

#20: Martin Rådbo - Mölndal Outdoor IF jobbar för att lekplatsen skall få finnas kvar 

Hej Martin,

till att börja med uppskattar vi att du bemöter kritiken.

Så att det inte blir något missförstånd så vill jag bara förtydliga att lekplatsen bara en del av frågan. Ökad trafik (vi har redan två föreningar och många besökande och parkeringsplatsen kommer inte räcka till), minskad tillgänglighet av den enda plana ytan i området (som de boende delvis tvingats finansiera), ett klubbhus som ser ut att vara tänkt att användas för uthyrning som festlokal samt en stark känsla bland de boende i området av att detta inte gått rätt till med det extremt låga arrendet, plötslig utarrendering, val av arrendator, oförmåga att presentera underlags för besluten osv.

Jag måste bara helt enkelt ställa frågan:

- Vill ni verkligen bygga en klubbstuga i ett område där ytterligare en förening inte är önskvärd?

Roddklubben och segelklubben har haft ett samförstånd med de boende i området, vilket har varit en förutsättning för deras aktiviteter. Man har också haft många medlemmar i området. Detta tror jag tyvärr MOIF kommer få väldigt svårt att uppnå, med den här starten. Och varför är det så viktigt att vara just här där det finns så mycket som talar emot det? Jag tror det är många som uppskattar MOIF och era aktiviteter (däribland vi själva), men de måste ske på rätt plats och inte mitt i ett bostadsområde, med stark försämring för de boende.

Jag förstår att ni inte tycker ni gjort något fel, och det kan hända att så är fallet. Felen har kanske framför allt begåtts i kommunhuset. Men jag är ändå intresserad av svaret på frågan om huruvida ni verkligen vill driva igenom detta till vilket pris som helst och i så fall varför just här? Det måste finnas ett bättre alternativ.