Snälla, låt mig och alla andra veganer få ordentlig mat i skolan!
Kontakta namninsamlingens skapare
Tycker det är oerhört oansvarigt och fördomsfullt att utesluta vegankost.
Naturligtvis ska etiska veganer få helvegetabilisk skolmat. Det finns inga rimliga skäl till att neka skolmat för en kosthållning som är sund, miljövänlig och etiskt motiverad - i synnerhet när kosthållning av religiösa skäl godtas. Det är en stor och växande skara som äter helvegetariskt nu för tiden, dags för dessa kommuner att uppdatera sig efter tiden och läkarvetenskapen. Snarare borde kommunerna ta steget framåt och börja ha den ordinarie maten vegansk oftare; det vore en vinst både för miljön och elevernas hälsa.
Självklart ska veganer ha mat i skolan. När jag gick på högstadiet minns jag att det var lite kinkigt att det behövdes intyg från målsman och sådant - men jag fick veganmat och det var för 20 år sedan. Att det fortfrande verkar vara ett problem känns otroligt forntida och trist att höra, att alla ska få mat borde vara väldigt enkelt o självklart.
This comment has been removed by the site administration.
Reason for the removal: spam
Alla skolbarn har rätt till mat i skolan.
Gör en anmälan till Jo
Kan inte anmäla åt dig då ärendet inte berör mig, men tipsar om att skicka in en anmälan till JO ang att skolan - som är en förvaltningsmyndighet (?) går emot skollagen såsom du säger och att veganism ska tolkas in i "behov"
Rätt till näringsrik mat i skolan!
Skolmaten är, på många skolor, under all kritik. Mycket dålig kvalitet på storkökens livsmedel, industrimat som värms upp. Egentligen hälsovådlig mat. Har själv jobbat på skola där den vegetariska maten också var under all kritik. Hemma äter vi enbart ekologiskt, men vad skall man äta i skolan? Det enda som var ekologiskt var mjölken och morötterna. Låta bli att äta var inget alternativ och fixa egen medhavd mat varje dag hanns ju inte med. Självklart har eleverna rätt till veganmat i skolorna, även ekologisk mat för den som är kvalitetsmedveten.
| This discussion has been closed. |