Snälla, låt mig och alla andra veganer få ordentlig mat i skolan!


Gäst

#51

2015-05-07 07:10

Specialkost i skolan av etiska skäl är en rättighet alla borde ha! Att det inte går att sätta samman en näringsriktig vegansk kost är felaktigt, läs gärna mer på livsmedelaverkets hemsida!

Gäst

#52

2015-05-07 08:21

Jag skriver under då jag själv är vegan och upplever att jag inte får tillräckliga alternativ i skolan. Många dagar finns det inte ens bönor eller andra näringsrika vegetabilier. Därför äter jag inte överhuvudtaget på skoltid längre.
Tycker det är oerhört oansvarigt och fördomsfullt att utesluta vegankost.
Kim

#53

2015-05-07 09:31

Naturligtvis ska etiska veganer få helvegetabilisk skolmat. Det finns inga rimliga skäl till att neka skolmat för en kosthållning som är sund, miljövänlig och etiskt motiverad - i synnerhet när kosthållning av religiösa skäl godtas. Det är en stor och växande skara som äter helvegetariskt nu för tiden, dags för dessa kommuner att uppdatera sig efter tiden och läkarvetenskapen. Snarare borde kommunerna ta steget framåt och börja ha den ordinarie maten vegansk oftare; det vore en vinst både för miljön och elevernas hälsa.


Gäst

#54

2015-05-07 11:58

En självklarhet att ALLA skall få den mat de vill och behöver

Gäst

#55

2015-05-07 16:23

Självklart ska veganer ha mat i skolan. När jag gick på högstadiet minns jag att det var lite kinkigt att det behövdes intyg från målsman och sådant - men jag fick veganmat och det var för 20 år sedan. Att det fortfrande verkar vara ett problem känns otroligt forntida och trist att höra, att alla ska få mat borde vara väldigt enkelt o självklart.


Gäst

#56

2015-05-07 16:29

Om man bryr sig om djuren, miljön och sin egen hälsa måste man väl för tusan få mat i Sveriges skolor! Med den kloka inställningen, empatin och eftertanken borde man ha rätt till extra omsorgsfullt tillagad mat.

Gäst

#57

2015-05-07 17:17

Håller med att det ska finnas veganmat på samma villkor som det finns halalmat och/eller mat för allergiker. Jag är allergisk mot kött. Kött ger mig dåliga tarmar och diarrér. Men att folk ska kunna bli allergiska mot kött finns det inget vetenskapligt stöd för och många läkare förnekar att det skulle finnas samband mellan dålig mage och köttätande. Dessutom utsätts djuren för hemskheter under deras liv och efterliv. Och det är inte bra att majoriteten av samhället blundar för det! Och skolpersonal och politiker som beslutar åt skolans vägnar borde vara mer öppna. Annars är dem att räkna som okunniga och ignoranta! Skolan ska motverka okunskap och främja kunskap, ta reda på och lära ut till andra, tänker jag!

Denna post har tagits bort av sajtansvarig (Visa detaljer)

2015-05-08 01:26



Gäst

#59

2015-05-08 22:47

För min vän Milou och alla andra veganer måste kunna få mat i skolan precis som alla andra barn. Det är ju helt ologiskt att påstå att en inte kan få i sig en näringsriktig kost som är plantbaserad och därför vägra att ge personen mat överhuvudtaget.
Alla skolbarn har rätt till mat i skolan.

Gäst

#60

2015-05-09 10:37

Det är otroligt diskriminerande att inte erbjuda mat till elever utifrån etiska principer och samtidigt göra det till elever utifrån religiösa skäl.

Gäst

#61

2015-05-09 10:47

Blir så arg av att läsa detta! Gick utan mat i skolan mellan åk 6-9, och nu på gymnasiet är maten så dålig att jag dör inombords. Kämpa på och stå upp för vår sak!

Gäst

#62

2015-05-10 06:07

Detta är så oerhört viktigt för så många

Gäst

#63

2015-05-11 18:16

En självklarhet!

Gäst

#64

2015-05-15 07:18

Året är 2015 och skolungdomar ska själva få välja vilken kost de vill ha. Kött eller växtbaserat. När jag och min bror växte upp och gick i skolan på 60 och 70-talet fick vi alltid gå hem på lunchrasten för att äta. Skolan visste ingenting om vegetarisk mat på den tiden. Nu är kunskapen större och i en tid där allt fler väljer växtbaserad kost måste också skolan erbjuda det. Skolans personal måste kunna servera en allsidig och näringsriktig vegetarisk kost till de elever som av olika skäl väljer vegetariskt. I alla yrkesgrupper får man av och till skola om sig och lära sig nya saker eftersom tider och teknik förändras. Det måste gälla skolkökspersonalen också. Vegkosten är bättre för ungdomarna ur näringssynpunkt liksom det är för både djur, samhälle och miljö.

Gäst

#65

2015-05-15 07:37

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att det på varje skola ska finnas ett veganskt alternativ. En vegetarisk kost ( alltså helt fri från animalier ) borde uppmuntras av etiska, hälso och miljöskäl. Huruvida en får i sig den näring och de ämnen en behöver beror helt på vilka råvaror en väljer och sålänge kunskapen finns kommer det aldrig bli ett problem för varken barn, ungdomar och vuxna.
Dimme

#66 Gör en anmälan till Jo

2015-05-15 07:37

Kan inte anmäla åt dig då ärendet inte berör mig, men tipsar om att skicka in en anmälan till JO ang att skolan  - som är en förvaltningsmyndighet (?) går emot skollagen såsom du säger och att veganism ska tolkas in i "behov"


Gäst

#67

2015-05-15 09:59

Att vara vegan handlar inte om vad en inte äter. Det handlar inte om att att ta bort kött eller ta bort mjölk. Det är vid det tankesättet veganer blir undernärda. Att vara vegan handlar om att Byta ut. Byta ut kött till bönor ,linser, nötter, sojakött, tufu, sojafärs, bönbiffar etc. Byta ut komjölk till sojamjölk, havremjölk, mandelmjölk, hasselmjölk, rismjölk etc. Det handlar om kunskap, inte en brist på varken ekonomi eller brist på produkter. För produkterna finns och kostar likvärdigt animaliska produkter. Så, var vänliga att utbilda skolresturangpersonalen och sluta undernärda elever som är veganer.

Gäst

#68

2015-05-15 11:30

då jag själv lever veganskt och vill krossa fördomarna om veganism har jag valt att skriva under denna protestlista

Gäst

#69

2015-05-17 11:34

Min vän hade delat detta på Facebook och jag tycker veganismen är viktig.

Gäst

#70

2015-05-18 19:15

Självklart borde alla få i sig ordentlig mat i skolan om man är vegan. Fler borde vara veganer! Bra både för kropp, natur och djur. (Är själv dock varken vegan eller vegetarian)

Denna post har tagits bort av sajtansvarig (Visa detaljer)

2015-05-20 14:24


Denna post har tagits bort av sajtansvarig (Visa detaljer)

2015-05-20 14:28



Gäst

#73

2015-05-27 06:36

Jag har precis samma problem på min folkhögskola. Det konstiga är att de hade veganmat första året jag gick och sedan tog bort det. Jag har frågat varför och de säger att de prioriterar människor med allergier. Jag styrketränar och pluggar hårt men vissa dagar är omöjliga när det gäller maten. Jag betalar lika mycket hyra som alla andra där kostnaden för maten är inräknad men kan bara äta några måltider per vecka, annars blir det bara sallad. Jag har försökt prata med rektor och personal men det hjälper inte.

Gäst

#74

2015-06-02 09:58

Känns så självklart att det inte behövs någon kommentar :)
Lärare i grundskolan

#75 Rätt till näringsrik mat i skolan!

2015-06-02 13:30

Skolmaten är, på många skolor, under all kritik. Mycket dålig kvalitet på storkökens livsmedel, industrimat som värms upp. Egentligen hälsovådlig mat. Har själv jobbat på skola där den vegetariska maten också var under all kritik. Hemma äter vi enbart ekologiskt, men vad skall man äta i skolan? Det enda som var ekologiskt var mjölken och morötterna. Låta bli att äta var inget alternativ och fixa egen medhavd mat varje dag hanns ju inte med. Självklart har eleverna rätt till veganmat i skolorna, även ekologisk mat för den som är kvalitetsmedveten.