Purmo skolas kök

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Purmo skolas kök.


Gäst

#1

2015-02-18 23:31

Till er som röstat bort Purmo skolas kök: Dröm ljuva drömmar om ljummen sås och gummipotatis och njut extra mycket av er egen lunch på er arbetsplats om ni har tillgång till arbetsplatsrestaurang med subventionering av måltiden

Gäst

#2

2015-02-19 06:31

Har själv varit med om samma sak, beklagar!
Christian Tikkanen. kökschef
Gäst

#3

2015-02-19 08:27

Den här petitionen visar en tydlig tendens i hela Finland, skolkök stängs ner och nya stora centrala enheter skall ta över med förödande konsekvenser som politikerna totalt blundar för. Låt det lokala köken få finnas kvar, det är de köken som ännu upprätthåller den måltidsfostran som ingår i skolornas läroplan. Det är i det lokala små köken som man förstått sätta värde på maten och inte kastar mat som på andra stora enheter där hel och halvfabrikaten styr elevernas smaklökar och allt som oftast kastas det mera mat än vad som äts upp. Jag som Matambassadör hejar på dessa köksor som vill behålla sina kök, de om någon gör ett hälsofrämjande arbete genom sin närhet till eleverna samtidigt som det är en pedagogisk resurs.


Gäst

#4

2015-02-19 12:22

Vårt samhälle utvecklas, vi blir mer och mer beroende av avancerad apparatur i vår vardag! Människan är dock ingen maskin! Kroppen behöver näringsämnen och ett bra bränsle, dvs. färsk och nyttig mat som är tillagad på färska råvaror!
Då vi kämpade mot skolkökscentraliseringen i Korsholm för x antal år sedan, förvånades jag över hur lite de som skulle ta beslut i frågan egentligen visste om vad som försiggick runt om i bygdens alla skolkök! Hur köksorna, utan att våga klaga, varje dag trollade fram god mat till våra elever och dagisbarn! Ibland ändrade de på menyn, eftersom de visste att det skulle bli stort svinn, att stora mängder mat skulle kastas bort ifall de serverade det som man bestämt "högre upp"! Ibland kokade de mer av något eftersom de visste att maten tar slut! Många gånger räckte inte maten! Enligt dåvarande kosthållschef i Korsholm rullade vissa skolor sina köttbullar själv! Icke!! Ingen tid och för liten peng!
Är det såhär vi satsar på barn och ungdomar, i denna teknikens underbara värld?! Skolmåltiden kan för många barn vara den enda "hemlagade" måltiden på dagen! Så vitt jag vet skall skolan fortfarande fostra barnen till sunda och friska samhällsmedborgare!
Nej, fram med plakaten! Stig upp på barrikaderna igen! Färsk mat tillagad i skolans eget kök till barnen!! /Marika


Gäst

#5

2015-02-19 21:02

Skolan är i dagens samhäll kanske en av få platser där den unga människan få hemgjord mat i trevligt omgivning. Varför ta bort det? Har själv många trevliga minnen från matsalen. Vist finns matsalen kvar och omgivningen efter omställningen, men den hemgjorda maten och de stolta köksorna med glimten i ögat är borta :-(

Gäst

#6

2015-02-20 08:42

Att ta bort grundservice från byarna är inget smart sätt att spara pengar på.

Gäst

#7

2015-02-20 16:39

Förstår inte hur man kan göra ett sådant beslut när man inte vet hur illa ställt det egentligen är med byggnaden. Eller är det så att man igen en gång valt att mörka resultatet för att få igenom detta beslut?

Jag har nog svårt att tro på någon större ekonomisk vinning i att låta Purmobarnens och Purmoåldringarnas mat studsa på ut efter vägarna.

Är helt övertygad om att de som skulle stå för själva matlagningen skulle göra ett bra arbete, men misstänker att när maten äntligen kommer fram till skolan i Lillby så är det nog mera än ett fördelningskök som behövs för att göra den maten ätbar hur god den än var från första början.

KORVHANDLAREN

#8 Purmoköket

2015-02-20 17:24

För att ordna mat till 100 elever krävs inte mer än max 2 personer, 4 timmar per dag. Jag kan lära Er! INGET KONSULT ARVODE !

Fakta

#9

2015-02-20 18:54

Är det någon som vet vad Purmo Skolas kök egentligen är? Och hur verksamheten fungerar? Hur många kockar det krävs? Och hur många portioner som tillreds? Och vet någon varför situationen har blivigt som den är?

Ta gärna reda på fakta, det som diskuteras är endast spekulationer. Kära skattebetalare.

Christian Tikkanen. kökschef

#10 purmo skolas kök

2015-02-20 18:56

Det är bra att diskussionen är igång och det är ännun bättre att ni purmobor står bakom det ni tror på och att så många redan nu skrivit under är faktiskt en nämnvärd sak. det är på alla sätt synd och skam att det politiska beslutsfattarna inte förstår innebörden av deras varslade beslut, tyvärr så ser vi nu konsekvenserna av inkompetenta beslut, jag förvånas varje gång över att när det gäller den offentliga måltiden som även Purmo skolas kök går under så har den politiska kompetensen på detta området alltid varit lika med noll. Vidare kan vi också konstatera att den offentliga måltiden har blivit en stor miljöbov speciellt i det kommuner som satsat på stora centralkök, där kastas det nu mera mat än någon annanstans och med den nya förhållning som man nu försöker få igenom, "Cook and chill" så blir konsekvenserna av bortkastad mat ännu större eftersom maten inte kan sparas efter uppvärmning. Jag förvånas över att tilldelningskök som varit skolkök med full kapacitet och märk väl en maskinpark för full kapacitet och tillredning av mat helt plötsligt skall bli stillastående óch man menar att man sparar pengar genom det, en direkt följdfråga blir då hur har man råd att låta en maskinpark på flera miljoner stå oanvänd. tja ni kan själv avgöra, men jag får inte ekvationen att falla på plats som en ekonomiskt fördelaktig slutsats, tvärtom. vill man spara så sparar man bäst igenom av att låta de lokala köken återuppstå och köksorna får idka de dom är bäst på, nämligen att laga god och näringsrik samt hälsosam mat. de vinner vi på i slutändan, eller hur gott folk. Fortsätt skriva under det behövs mer än nödvändigt en påminnelse och upprättelse i detta hyckleri som våra beslutsfattare syslar med-

 

så en liten kommentar till den som lagt in en kommentar som skribent med namnet FAKTA, det är många fler än du tror, kära "fakta" vän som vet vade purmo skolas kök är och vad den har hittils stått för. det skall man ha fullständigt klart för sig förren man utsätter andra för fördoma, för det andra så är inte purmoborna dumma heller, jag vet inte vad denna argumenterande fakta människa vill åstadkomma med sin kommentar men sannolikt är det en som missförstått hela upplägget och fått felaktig bild av sammanhanget. rätta mig om jag har fel!? skolköket i purmo som jag vet  och har sett det har hittils medverkat till att eleverna fått mat som det tyckt om och väntat på men om det skall bli annorlunda och maten skall köras till skolan så är förutsättningarna helt andra, det bör man veta om man skall föra en hållbar argumentation här. Spekulationerna för de som tror sig veta bättre får det  stå för själva, jag som matambassadör och påhejjare för denna petition vet exakt till varje minut vad som försegår och har försigått på denna skolas kök även om jag är långt ifrån i närheten av själva köket, som känt så är allt som sker innanför offentliga kök i hela finland offentliga handlingar som kan kontrolleras och det gör jag av intresse för alla skolkök i hela landet, det är inte bara vi proffsen som kontollerar upp vad som sker i kommuner runt om i landet  nu har äntligen också innevånarna själva vaknat och konstaterar det samma som oss att den kommunala grytan har blivit vidbränd på grund av inkompetenta beslut. basta. Hurra till Ann-Sofi Ede som vågat lyfta katten på bordet och kalla en spade för en spade, Äntligen någon som tagit ett medborgarinitiativ värt att kämpa för. Fortsätt så.

 

 

 

 

 

Christian Tikkanen. kökschef

#11 Re: Purmoköket

2015-02-20 19:33

#8: KORVHANDLAREN - Purmoköket 

 tja, inte ens det, det krävs bara en person om den personen är kompetent, men det är inte de som är själva poängen, poängen är att denna skolas kök och personal har varit och är fullständigt kompetenta för sina uppgifter, men någon jävla byråkrat med kalkylatorn upp och ned har räknat ut att man kan spara om man kastar ut dem och låter centarköket ta över verksamheten och samtidigt omvandlar köken till serveringskök istället, frågan är vad man egentligen gjorde för inbesparning genom en sådan helomvändning ... och de tlär nog inte sluta där heller, när sedan hettan och glöden kring detta ärende har falnat så träder nästa stadie in i bilden när även serveringsköken skall dras in, det är historiens gång i ett nötskal. och det måste stoppas med alla till buds ståenbde medel, det handlar trots allt om era barns framtid, eller hur.

 


Gäst

#12

2015-02-20 19:41

Låt oss gå till det scenario som de förtroendevalda har tänkt sej. Maten till skolan tillreds vid Sursik och maten till Purmohemmet och antagligen till de hemmaboende åldringarna tillreds vid Pedersheim. Nu vet jag ju inte hur det är med Bamse, men antar att även de ska få mat från endera stället. Så dum är väl ingen av oss att vi tror att det plötsligt börjar köra en massa bilar lastade med mat från Bennäs till Purmo, utan de försöker naturligtvis samordna transporterna. Jag har väldigt svårt att se hur de ska få den logistiken att fungera på ett ekonomiskt mer fördelaktigt sätt än att se till att det finns ett ordentligt kök i skolan som kan förse alla dessa mottagare med mat. I Jakobstad har detta med mattransporter testats i flera år. I nuläget går rykten om att de planerar att frysa ner mat eftersom det helt enkelt inte fungerar så som de planerat.

Gäst

#13

2015-02-20 20:15

Vägsträckan från Bennäs till Purmoskola/purmohemmet är ca 20 km,sen skall ju maten transporteras till daghemmet och ÄVEN TILL de åldringar som bor hemma. Den sträckan blir otroligt lång så maten hinner kallna många gånger innan de som bor längre bort får äta sin mat. VAD BLIR TRANSPORTERNA AV MATEN ATT KOSTA DÅ???


Gäst

#14

2015-02-21 09:15

Klart Purmo skolas kök ska behållas, maten från storkök är för det mesta av betydligt sämre kvalitet, pga dålig kvalitet så slängs det mera mat

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-02-21 20:37


Gäst

#16 Egen matsäck medtages...

2015-02-24 09:57

Med försämrad skolmat följer att barnen (och vuxna med) äter mindre och med det att de blir tröttare och gnälligare..  Känns inte som en hållbar utveckling.

Skall det bli till att föräldrarna skickar med mellanmål/matsäck med barnen för att försäkra sig om att de får något "riktigt" att äta under skoldagen?

Jag kommer ihåg mina egna skolår i Purmo. Och hur jag kanske inte alltid lovordade maten.. men det berodde nog mer på min egen kräsna smak än på matens kvalitet. I dag (på jobbet) skulle jag nog hellre besöka Purmo skola under min lunch och äta maten som tillreds där än värma min industriköks-producerade micropizza.

 

Kommer också ihåg en dag då det ordnades någon form av "historisk" skoldag då vi skulle ha smörgås och mjölk med oss hemifrån och sen serverades det kornmjölsgröt i klassrummet..

Åtminstone den påföljande veckan uppskattade vi maten som våra skolköksor hade tillrett!

 

När man räknar kostnader för något man redan har tagit ett principbeslut på så kan det inte annat än bli till det fattade beslutets fördel. Om man gjorde en efterkalkyl på hur principbeslut i verkligheten har "lönat" sig kanske man skulle bli besviken. Så det görs oftast inte. Vem skulle vilja/ kunna/ våga erkänna att man gjort något fel?

Pedersöre, skärp er! Tänk efter före. "Rokoan kar som int kan änder se"

Nu har jag inte följt med skolbespisningen i Pedersöre under många år så jag kan inte uttala mig, men finns det i nuläget skolor med fördelningskök? Hur fungerar det? Är barnen/personalen nöjd med kvaliteten på maten? Hur lång sträcka transporteras maten?

 

Och en sak lite "offtopic" sak beträffande transporten.. Med tanke på vägen mellan Bennäs och Sisbacka så kanske maten hittar fram.. eller så landar den i diket...

 

- utflyttad purmobo som hellre kallar sig purmobo än pedersörebo- (speciellt nu)