Bevara Våno skola

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Våno skola.


Gäst

#1

2014-09-26 07:12

Byskola behövs!

Gäst

#2

2014-09-27 11:02

Jag tänker på mina barnbarns framtid

Gäst

#3

2014-09-28 06:35

Jag har gått i Våno skola och mina barn har gått där <3


Gäst

#4

2014-09-28 08:36

Världens bästa skola!

Gäst

#5

2014-09-28 09:20

Har själv gått i Våno skola, på den tiden den fungerade som en två lärare skola...och måste säga att jag bara har goda minnen från den tiden... Bodde tilfälligt på annat ort emellan... Men när jag började bilda familj...var nog ett av mina stora önskemål, att mina barn skulle få växa upp på landet...och också få gå i en liten byskola... Nu har tre av barnen haft den fördelen...hoppas också att övriga barn får uppleva detsamma...


Gäst

#6

2014-09-28 16:00

Mitt barnbarn är tredje generationen som går i Våno skola. Att det ska vara så avårt för beslutsfattarna att ta vara på det som fungerar och är bra. Har en känsla av att de kör sin egen karriär och inget annat. Lätt är det för dem att styra och ställa när deras arbetsvägrar är säkert betydligt kortare än vad skolvägen är för många barn från periferin. Ge inte efter kämpa för barnen, det gjorde vi på nittiotalet när våra barn inte skulle få gå i Bantis från tre års ålder när de inte hade jämnåriga vänner i grannskapet för så är det på landet. Vi vann den gången, det är bara att säga vad saker heter trots att det blir obekvämt för många. Lycka till

Gäst

#7

2014-09-29 09:09

Små skolor på landet betyder mindre klasser, eleverna blir "sedda", miljön lungnare, både ljud och luft kvaliteten är bättre. Är tidigare elev på skolan 1953-1956. Dåvarande folkskola, senare PSS, dåvarande samskola. Tänk på kulturarvet !
MVH Pirjo Susanna Laine

Gäst

#8

2014-10-01 14:00

En så fin skola son Våno behövs! Vilken härlig inspirerade omgivning! Barnens lycka att få gå i Våno skola.


Gäst

#9

2014-10-02 05:21

Våno skola är en trygg start för skolbörjan. Skollivet kommer att vara tufft med åren och bästa för barnen är att få börja i en liten skola var barnen känner varandra och det skaffar bra skolkamratsskap genast från början. När man senare hamnar till större skola har man redan "kompisgänget" och kan vara stark tillsammans emot ev. mobbning som tycks finnas kvar trots "kivaskola" och andra försök att få det stoppat.
Själva skolan bjuder åt barnen många möjligheter: naturskola, jumpa i naturen, simma i egen strand och vägen till skola med cykel, kälke eller skidor, kan det inte vara det bästa för barnen i lågstadieåldern? H. Maarit Ahlbäck
Benita

#10

2014-10-02 12:54

Ifall någon missat inlägget i ÅU 1.10.2014, citerar jag här Nina Söderlund, Pargasfullmäktiges II vice ordförande:"Nästa år ska vårdreformen börja förverkligas. Att just nu fatta beslut om dyra investeringar är som att halvsovande i sängen slå efter mygg i mörkret. Vattenglaset kanske faller i sängen och medsovaren får blått öga, men myggan lever vidare. Liknande oönskade effekter åstadkoms också i större sammanhang, det kallas "felinvestering"."

Jag tycker att stängning av Våno skola och en nybyggd storskola skulle vara en verklig felinvestering. Pargas har inte råd med detta.

Pengar är ju heller inte allt, men tänk på barnen!

 

 


Gäst

#11

2014-10-02 18:25

Jag har själv gått i våno skola på 70 talet och mina barn

Gäst

#12

2014-10-02 18:43

Ihana koulu!Molemmat poikamme ovat käyneet ala-asteen siellä. Lämmin ja turvallinen paikka aloittaa kouluelämä. Opettajilla aikaa jokaiselle lapselle tarpeen mukaan. Virikkeitä ympäri vuoden. Kodinomainen tunnelma. D.S.
c.e

#13

2014-10-03 04:50

.bevara våno skola! I flyttade till landet för  att vi ville att våra pojkar skulle få gå i en liten skola på landet. Skolan är på en ypperlug plats näracnaturen och sjön. Det finns en massa aktiviteter på gården och barnen har möjlighet till en massa. skolan har en charm och vi hoppas att våra barn har möjlighet att börja skolan i vånå! 

husse

#14

2014-10-03 09:57

Pargas stad har officielt konstaterat att Stor-Tervolandet är riktning dit staden kan växa och påbörjat detaljplaneringen om inte annat för att locka invånare. Helt motstridigt att stänga en skola som så centralt påverkar det som staden på andra avdelningar  planerar.  


Gäst

#15

2014-10-03 12:45

Utmärkt för oss som är bosatta på Stortervolandet.
Jag önskar också för min vuxna familjs del Arndt Reuter min make, samt mina barn med familjer Niklas Reuter(5 pers familj) Tanja Reuter-Linden(6 pers familj) Jenni Reuter(5 pers familj) skriva under. Niklas, Tanja och Jenni är fd elever i Våno skola. Marita Reuter

Gäst

#16

2014-10-04 14:46

Ymmärtäkää säilyttää kyläkoulu. Uusia asukkaita ( asunalueita ) saa helpommin , kun koulu on lähellä. Tulevaisuus on lapsissa. Ihan yhtä " halvalla " keskustan lapsia voi kuljettaa kyläkouluun luonnon ja meren äärelle.


Gäst

#17 Bevara Våno skola

2014-10-05 14:24

Små naturnära skolor är livsviktiga. Barn som bor på landet skall inte behöva åka timtals i skolskjutsar in till någon centralort. Bland annat närheten till skolans egen naturstig och möjligheten att simma i havet är unika upplevelser för dagens unga elever. Bevara Våno skola - absolut! Ingeborg Spiik, farmor till elever i skolan.


Gäst

#18

2014-10-05 17:40

Byskolan håller landsbygden levande.

Gäst

#19

2014-10-08 16:41

Vår framtid våra barn idag!!!!


Gäst

#20

2014-10-09 16:34

Våno skola behövs!!!

Gäst

#21

2014-11-04 16:42

Säilyttämisen arvoinen koulu jotta kylä pysyy hengissä ja saaristo elävänä. Tämä hyvin tärkeä asia tuntuu unohtuvan Paraisten päättäjiltä.