Förbättra inomhustemperaturen för barnen och lärarna i Bräckeskolan.

Vi kräver att man snarast åtgärdar problemet med inomhustemperaturen på Bräckeskolan i Göteborg. Senaste åren har Bräckeskolan fått stänga ner undervisningen vid ett par tillfällen på grund av extrema temperaturer i inomhusmiljön. Detta är inte hållbart.

På varma sommardagar når temperaturen i klassrummen inte sällan över 30 grader. I vissa klassrum tvingas lärarna att avbryta pågående lektioner för att barnen ska få svalka av sig i korridor eller skolgård, och flera barn har klagat på, bland annat, illamående på grund av värmen. På kalla vinterdagar händer det att eleverna får sitta med jackor på lektionerna för att inte frysa. Inomhustemperaturen har vid kalla dagar gått ner till 13 grader. Det här innebär att den fysiska arbetsmiljön är undermålig för både elever och skolpersonal.

I arbetsmiljölagen framgår tydligt att kommunen ansvarar för arbetsmiljön i skolan, att luftkvaliteten är god och temperaturen behaglig, och att buller från ventilationsanläggningar minimeras. Det finns alltså lagligt stöd för att kräva att skolmiljön på Bräckeskolan förbättras.

Vi hoppas att ni föräldrar eller vårdnadshavare kan ställa upp med era namn. Skolan har väldigt många elever, och det kanske kan vara en styrka i detta fall, eftersom vi förhoppningsvis kan få in många underskrifter. Förhoppningsvis kan vi tillsammans sätta press på Göteborgs stad, så att de agerar i frågan.

Genom att underteckna godkänner jag att Erika Wikström lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.