Förändring av Leonbergerklubbens nya RAS, EN ÖVERSIKT AV VAD SOM BEHÖVS FÖR ATT FÖLJA RAS

Denna namn insamling är skapad för att förmå Leonbergerklubbensstyrelse att ändra på det nya RAS. Med det förslaget som ligger kommer inte det gamlasystemet med A och B höfter vara godkänt, om man vill följa ras. Endast index innebär att fullfriska individer med B -höfter i kullar med få röntgade syskon lämnas utanför avel. Dessutom innebär det att ögonlysning bara skall ske en gång under hundens mest sannolika avelsperid och det är vid start. Nästa krav ligger på 5 år då de flesta tagits ur avel och mycket kan ha förändrats. Att inte likhet med resten av Leonbergerunionen kräva dna tester för Lpn 1 och 2 samt Lemp i första generationen avelsdjur, är att blunda för det problemet som andra erkänner finns. Skriv på för att förändringFörslag av förändring:

HD/ED • Vid parning använda hundar med A eller B höfter alternativt kullindex uppgå till lägst 100. (Vid utlandsparning ska individen vara avelsgodkänd i sitt hemland.) • Hundar med Hd grad D eller E samt ED grad 2 eller 3 får inte användas i avel oavsett index. ÖGON • I avel endast använda hundar som är ögonlysta före avelsdebut. Ögonlysningen gäller i två år eller senast den dagen hunden fyller 5 år, därefter krävs en ny ögonlysning.

DNA TESTER: Lpn 1, Lpn 2 och Lemp skall testas i första generationen,  avelsdjur efter fria föräldrar behöver inget nytt test.

Genom att underteckna godkänner jag att Ruth lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.