Flytta hem Paradiset!

Paradiset_FB-post.png

Skulpturgruppen Paradiset på Skeppsholmen skapades av konstnärsparet Niki de Saint Phalle och Jean Tingeluy för Världsutställningen i Montreal 1967 där de visades på taket till den franska paviljongen. Innan skulpturerna, som tillhör deras viktigaste verk, kom till Sverige kunde de under ett års tid beundras i Central Park i New York. Konstnärerna själva skänkte dem till Moderna Museet 1971 som tack för spännande samarbeten och de sexton delarna – sju svarta maskiner och nio färgglada kroppar – placerades vid brofästet som en symbol för den nya konsten. Väl synliga från många håll, inte minst Gamla stan, hade skulpturerna en oslagbar signalverkan.

Vad som sedan skedde är pinsamt för Stockholm som kulturstad. En aktionsgrupp som kallade sig Flytta paradiset retade sig på de färgglada kvinnokropparna och krävde att konstnärernas generösa gåva skulle avlägsnas. Med reaktionära argument som idag ter sig ofattbara lyckades de, trots motstånd, få sin vilja igenom. Sedan 1986 står gruppen lite olyckligt i en skuggig sluttning nedanför ingången till Moderna Museet. Det är en dold plats under träden. Skulpturerna mår inte bra av alla löv som faller över dem varje höst. Och de har helt förlorat sin välkomnande funktion vid bron och sin symboliska status.

Moderna Museet har en byggnad som är undanskymd och en ingång som kan vara svår att finna. Jämfört med museer som låter arkitekturen överglänsa konsten tycker jag att det är sympatiskt. Men att konsten inte ska få synas är oacceptabelt. I Moderna Museet har det svenska folket en konstskatt som är ovärderlig och faktiskt förvånande för en relativt liten nation långt upp i norr. Det finns inte en storstad i världen som skulle tacka nej till att placera ett så konsthistoriskt viktigt verk som Paradiset på sin mest tillgängliga och synliga plats. Denna generösa gåva till det svenska folket och till alla konstälskare som besöker vår stad — en världsberömd skulpturgrupp och milstolpe i den moderna konsthistorien — bör återfå sin perfekta placering vi brofästet där den syns och lyser upp vår huvudstad.

Låt Paradiset flytta hem!

Christina Sollenberg Britton    Kontakta namninsamlingens skapare