Flytt av förskola och fritids i Ambjörnarp till Sjötofta

Tranemo Kommun vill med kort varsel flytta våra barn från förskolan och fritids i Ambjörnarp till Sjötofta tillfälligt som det så vackert heter från januari under 3 år till 2026 under tiden det utreds renovering, rivning, nybyggnation eller permanent stängning av vår förskola och fritids.
Det är ett förslag, men känslan är att det redan är bestämt.
Beslut fattas i KS 22 november.

Bakgrunden är att förskolan har synats ned. Det som tydligen var spiken i kistan var att Särf i maj beslutade att fastighetsägaren ska åtgärda tillagningsköket så det blir en egen brandcell eller förses med automatiskt släcksystem. Denna kostnad uppgår enligt kommunen till 400 tkr (byggnaden är av sten och tegel). Etableringskostnaden för en paviljong skulle enligt kommunen uppgå till 1000 tkr.
Det som är anmärkningsvärt är att kommunen redan för 11 år sedan började prata om att skolan behöver renoveras, vilket även varit med i kommunens årsredovisning under många år. För ett par år sedan hittades fukt och man har även hittat brister på skolgården. Vi föräldrar fick hastigt och olustigt reda på allt detta under ett föräldramöte i veckan.

Vi anser att förskola och fritids är en samhällsviktig funktion och bör finnas på orten. Utan förskola och fritids kan befolkningen avstanna eller minska och bland annat huspriser sjunka.
Det finns även forskning som visar att mindre barngrupper är bättre för barnen och att dem blir mer sedda.

Vi föräldrar anser att det borde gå hitta en lösning och att barnens trygghet och bästa går före kostnader. Det borde även gå hitta alternativ så alla föräldrar tillsammans inte behöver köra över 300 mil i veckan, vilket inte är hållbart, barnen blir ännu tröttare och det är tidskrävande då de flesta dessutom kör till arbeten åt andra hållet. Barnen har idag redan den längsta arbetstiden av oss alla. Förutom att tala om att många familjer redan idag har svårt att hinna till aktiviteter och det innebär även en kostnadsökning med drivmedel och en del kanske behöver skaffa fler bilar.

Genom att underteckna godkänner jag att Peter Berlin lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.