Färdtjänst till lika villkor!

Vi kräver färdtjänst till samma kostnad som kollektivtrafik och anpassat efter den enskilda brukarens behov.

"7 § Tillstånd till färdtjänst skall meddelas för dem som på
grund av funktionshinder, som inte endast är tillfälligt, har
väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att
resa med allmänna kommunikationsmedel."

Vi anser att människor oavsett funktion inte skall straffas med extra avgifter och svårigheter på grund av behovet av färdtjänst.

Dagens lagstiftning är formad på följande sätt:

Avgifterna för färdtjänst bestäms av tillståndsgivaren utifrån kollektivtrafiksbestämmelserna i länet:

"Är en kommun tillståndsgivare, bestäms grunderna för
avgifterna av kommunen.
Är en regional kollektivtrafikmyndighet tillståndsgivare,
bestäms grunderna för avgifterna av
1. kommunerna och landstinget i länet, om de ansvarar för
kollektivtrafiken i länet, eller
2. enbart kommunerna i länet, om de ansvarar för
kollektivtrafiken i länet och om överenskommelse om detta har
träffats med landstinget, om det hör till dem som ansvarar
för kollektivtrafiken i länet."

Människor med färdtjänsttillstånd är beroende av färdtjänsten för att kunna ta sig ut, för tillstånd krävs ju "svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel". Att göra villkoren för färdtjänst sämre än de för kollektivtrafiken är att utsätta redan utsatta människor för extra bestraffning.

”Avgifterna ska vara skäliga och får inte överstiga tillståndsgivarens självkostnader. Lag (2010:1068).”

Detta medför att möjligheten att resa ser väldigt olika ut beroende på vilken kommun en är skriven i.

• Vi kräver att lagen ändras så att avgifterna följer avgifterna för kollektivtrafiken i länet.
  • Vi kräver att antalet resor inte begränsas.
  • Vi kräver att möjligheten att resa med barn och djur även skall gälla den färdtjänstberoende resenären.

Fördjupning och länkar:

Vad dessa skillnader kan innebära rent praktiskt:

Vi har tittat på villkoren i ett litet urval av kommuner. I Göteborg har resenärer möjligheten att köpa månadskort och det står specifikt att barn under sju år reser gratis, månadskortet är till och med något billigare än kollektivtrafiken men gäller kalendermånaden rakt av istället för 30 dagar och måste beställas minst tio dagar i förväg och antalet resor kan begränsas. I Alingsås kostar varje resa 1,5 x den dyraste taxan utan möjlighet att köpa månadskort det står inget om barn, vi har fått lite olika svar men utgår från det billigaste alternativet där barn skulle få åka gratis, I Alingsås finns inte möjlighet att beställa färdtjänst med bilbarnstol,därför skall brukaren ha med sig en egen. I Stockholm finns ett högkostnadsskydd men även ett maxantal resor per person som varierar utifrån ålder. Där tillhandahåller taxibolagen bilbarnstolen. I Malmö finns olika abonnemang och en anmäler hur många syskon/barn under sju år en har som då får åka med gratis.

En som inte är beroende av färdtjänst behöver inte tänka på att ha med sig en bilbarnstol och kan välja fritt bland olika resealternativ (bilkörning, kollektivtrafik) och får resa obegränsat antal gånger oavsett färdmedelsval.

Den som reser sällan:

En färdtjänstberoende person som åker och handlar en gång i veckan i Göteborg kommer betala 280kr i månaden.

En som kan åka kollektivt för att handlar en gång i veckan i Göteborg kommer betala 208/104kr i månaden beroende på om hen hinner klart på 180 minuter.

En färdtjänstberoende person som åker och handlar en gång i veckan i Alingsås kommun kommer betala 552kr i månaden (inom tätorten är det 360kr)
En som kan åka kollektivt för att handlar en gång i veckan i Alingsås kommun kommer betala 312/156kr (inom tätorten 208/104) i månaden beroende på om hen hinner klart på 180 minuter.

Den som reser ofta:

En färdtjänstberoende förälder i Göteborg kommer betala 545 kr i månaden för att hämta och lämna sitt barn på förskolan (om hen fått detta beviljat)
.
En förälder i Göteborgs kommun betalar 580 kr i månaden för att hämta och lämna sitt barn på förskolan.

En färdtjänstberoende förälder i Alingsås kommun kommer få betala 5796 bara för att hämta och lämna barnet på förskolan och dessutom behöva bära med sig barnstolen.

En förälder som åker med buss i Alingsås kommun kommer att betala 715 kr per månad för att lämna sitt barn på förskolan och sedan ha möjlighet att åka vidare till jobb/aktivitet.

En färdtjänstberoende förälder som bor i en kommun där kommunen reglerar antalet resor som tillåts kommer då inte kunna hämta och lämna sitt barn på förskolan dagligen.

Länkar:

För hela lagen idag se:https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1997736-om-fardtjanst_sfs-1997-736/

Ett litet urval av taxor/villkor:

Västtrafik:

Enkelreosr: http://www.vasttrafik.se/#!/biljetter-priser/enkelbiljett/enkelbiljett-ombord/
Periodkort: http://www.vasttrafik.se/#!/biljetter-priser/periodkort/

Färdtjänst: