Familjecentral till Svedala

Svedala växer - det stod i sydsvenskan så sent som idag (19/10). Ändå har vårt BVC inte plats för fler barnsjuksköterskor - eller någon plats för föräldraträffar. Våra stackars BVC sköterskor går på knäna under sin last, men de har ingen möjlighet att ta in någon mer. Ändå står ett hus tomt bara ett stenkast från BVC. Kommunen har länge menat att det inte finns något intresse för en familjecentral i Svedala, och att det inte finns behov för det. Om svedala nu beräknas växa till 27,000 invånare till 2035 så kan det väl ändå vara en idé att faktiskt satsa på familjerna?

BVC sköterskorna vill inget hellre än att flytta till det gula huset på tomten - det betyder närhet till läkarna som har tjänstgöring på BVC, samt alla andra kontakter som kultiverats mellan BVC och resten av verksamheten. Men en flytt skulle innebära att de skulle ha plats för saker som babyrytmik, öppen förskola, babymassage och mycket annat som idag är väldigt begränsat i Svedala.

Skriv under här och tyck till du också - däräfter lyfter vi detta till kommunen!

Genom att skriva under godkänner jag att Anette Wolff överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.