Fakturakriget under corona – frisörerna rasar

Som alla känner till har året som gått varit tufft för många bransher. På grund av Corona pandemin har det inneburit vikande kundunderlag som lett till en mycket ansträngd ekonomi och osäkerhet för framtiden för många.. Frisörbranschen är en av de branscher som drabbats hårt. Det har tagits fram krispaket centralt med syfte att hjälpa utsatta företag och branscher, men det har visat sig vara svårt för enskilda firmor att få del av detta. Då många frisörer driver sin verksamhet just som enskild firma har de/vi drabbats extra hårt under pandemin. I detta läge har myndigheter* valt att speciellt syna just frisörer och för denna tillsyn har de dessutom tagit orimligt mycket betalt, något som självklart påverkar vår redan utsatta verksamhet väldigt negativt. Därför kräver vi att politikerna i Göteborg tar sitt ansvar och ser till att kommunala myndigheter:·

• Tar hänsyn till de villkor som råder i samhället  och beaktar den ev. risk en verksamhet utgör för samhället och agerar därefter.·
  •    Säkerställer att deras verksamhet är effektiv och ändamålsenlig där kostnaderna hålls inom rimliga gränser och motsvarar den nytta de kan göra för samhället·
  •   Ser till att myndigheter inte tillåts ta ut orimliga avgifter för sin verksamhet. Dvs endast debiterar faktiskt nedlagd tid.

Om du/ni håller med oss om detta och vill stödja oss är vi tacksamma för din namnunderskrift

Sara Eriksson
Salongsägare av Klipparna

Södra vägen 53 & Eklandagatan 1

Göteborg

Genom att underteckna godkänner jag att Sara Eriksson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.