Evakuering från Afghanistan

Tidningen Syre skrev nyligen en artikel om "Ali Reza", mannen som arbetat nära den svenska ambassaden i Kabul, och myndigheterna i Sverige, men i dag nekas han hjälp från Sverige. Varför? Jo, för att han stoppade felaktiga tvångsutvisningar som Sverige försökte genomdriva.

UD, ambassaden och Migrationsverket förklarar inte varför de vägrar hämta honom utan skickar oss runt och hänvisar till UNHCR. UNHCR hävdar i sin tur att Sverige gör fel och det är UD som bestämmer tillsammans med ambassaden.

Vår utrikesminister har hävdat att de har plockat upp och hjälpt människor, men hon säger inte att hon skickat ett tomt Hercules-plan för att lyfta från Kabul med 18 personer ombord, när folk har stått vid grindarna och inte fått komma in, bland annat. "Ali Reza".

Freedom Sweden startar nu namninsamligen,  eftersom vi anser att svenska UD är skyldiga att evakuera  den här mannen och får inte gömma sig bakom falska ord. Freedom Sweden erbjöd UD att stå bakom alla kostander för "Ali Reza", bara att han får visum till Sverige. En riktig människoaktivist, en man som har hjälpt hundratals andra, förtjänar stöd och hjälp!

Almina Imamovic ( för Freedom Sweden)    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Almina Imamovic ( för Freedom Sweden) lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.