Dyrt att pendla till skolan - rätt pris till Vårterminen 2016

Här kommer en uppdatering!

Ett stort tack till alla som har skrivit under!

Sveriges Radio P4 Malmöhus hade ett litet reportage igår om detta och deras reporter Andreas Lovén intervjuade Kollektivtrafiknämndens ordförande Stefan Svalö. Ni kan lyssna på klippet här: http://t.sr.se/1O3b766

Ett kortfattat svar här från Stefan Svalö:

Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, säger att Jojo Skola främst är framtagen för kommuner och elever som färdas inom sin hemkommun. Man har helt enkelt inte haft elever som pendlar till följd av det fria skolvalet i åtanke. Men en förändring kan vara på väg, säger han till SR Malmö.

– Det pågår en utredning som Skånetrafiken har fått i uppdrag att genomföra.

Tanken är att utredningen kring priserna ska färdigställas, så att regionfullmäktige kan fatta ett beslut under innevarande år.

– Nya priser ska kunna börja gälla från vårterminen 2016. Det är vår ambition, säger Stefan Svalö (S).

Ett stort tack till Andreas Lovén som tog upp frågan på media och krävde svar från politikerna!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skånska grundskolebarn som pendlar till skolan betalar idag ett orimligt pris för pendelkort. Terminskortet mellan Malmö och Lund kostar t ex 3580 kronor per barn. Det kortet är personligt och gäller inte på kvällar och helger. Motsvarande kort i Stockholm kostar 670 kronor per termin.

Många barn åker idag med Periodkort JoJo som är menat till vuxna eftersom det finns inget rabatterat kort till barn som pendlar.

Skånetrafiken har erkänt att det är ett hål i prismodellen, men det är Kollektivtrafiknämnden och Region Skånes Fullmäktige som ska fatta beslut om priset på terminskort eller rabatterat Periodkort till barn. Dessvärre prioriteras inte den frågan tillräckligt högt och vi behöver allas hjälp för att få genom ändringen till Vårterminen 2016.

Ta ert ansvar Kollektivtrafiknämnden, Region Skånes Fullmäktige och Skånetrafiken och rätta till prismodellen till Vårterminen 2016!

Skriv under och gör det möjligt för barn att åka till skolan till rimligt pris!

SVT Skåne och Sydsvenskan har tagit upp problemet och du kan se/läsa mer här:

Ett stort tack för ditt stöd!