Cykelväg mellan Sandviken och Järbo

Jag vill ha en cykelväg som gör cyklandet säkrare mellan Järbo och Sandviken.

Järbos populärt ökar. Nyinflyttade är både barnfamiljer, de som är intresserade av omställning, och andra som söker ett naturnära boende. Många av oss som bor i Järbo jobbar i Sandviken och pendlar med bil eller buss idag. Få cyklar. Bussförbindelserna är knappa och passar ofta inte behoven. Dessutom arbetar många Sandvikenbor i Järbo som pendlar åt andra hållet.

Många pendlare vill cykla men vågar inte, då trafiken på vägen ofta är intensiv och tempot är högt. Vägkanter saknas och vägen är smal. Att cykla går, men med livet som insats. Vi vill absolut inte släppa ut våra barn och ungdomar på vägen. Många unga färdas i dag till Sandviken på motorfordon, därav både epatraktorer och mopeder, ett mindre miljövänligt alternativ.

Genom att satsa på en cykelväg mellan de här orterna kan vi skapa långsiktigt hållbara persontransporter mellan Järbo och Sandviken. Biltrafiken kommer garanterat minska och hälsan förbättras. Sträckan är idag 1,3 mil.

Jag påpekar att cykelvägen skall vara bred så att cyklister kan mötas utan problem, och gående skall i de fall det är aktuellt med gående, hänvisas till en egen fil. Det skall dessutom vara bra asfalt. Kan vi inte erbjuda en cykelbana som möjliggör hastighet, kommer den inte användas just för pendlare, så som är syftet.

För oss i Järbo är det inte frågan om OM vi får en cykelbana, utom NÄR, och vi föreslår en direkt prioritering i frågan av alla valda politiker, för att på det sättet påverka vägverket.

Idag används cykelbanor inte endast för cyklar. En cykelbana är utmärkt för både skidåkare att åka rullskidor eller inlines på. Dessutom kommer en cykelbana garanterat gynna inflyttningen till inte bara Järbo, utan även Jäderfors som ligger mitt emellan.

Skriv på du med!

Elisabeth Blomgren    Kontakta namninsamlingens skapare