Bygg idrottshallen i Viby NU!

DEN UTLOVADE IDROTTSHALLEN I VIBY MÅSTE BÖRJA BYGGAS SNARAST!

Över 15 % av Sollentunas ungdomar bor i Viby/Norrviken. Med 6 grundskolor inom området samt ett utbrett föreningsliv och idrottsintresse bland ungdomarna så är behovet av en riktig idrottshall enormt! Gymnastiksalarna som finns för skolidrott och föreningsidrott är så små (16 * 10 m resp 9 * 18 m) att hela klasser eller lag inte kan bedriva vettig verksamhet. Det är helt oacceptabelt!

Sollentunas styrande majoritet förkunnade ett antal övergripande politiska fokusområden i "Politisk överenskommelse för mandatperioden 2014-2018". Läs den här:

Där skriver majoriteten bl a följande: "I takt med befolkningsökningen krävs det fler idrottshallar i kommunen. Idrottshallar ska anläggas i närheten av skolor. Under mandatperioden ska planering och byggnation av nya hallar i Edsberg, Helenelund, Töjnan och Viby påbörjas."

NU ÄR DET DAGS FÖR SOLLENTUNAS POLITIKER ATT GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING! VI MÅSTE FÅ BESKED ATT HALLEN SKA BÖRJA BYGGAS OMGÅENDE!

SKRIV UNDER DENNA NAMNINSAMLING FÖR ATT VISA SOLLENTUNAS POLITIKER DITT STÖD OCH ENGAGEMANG FÖR ATT GE VÅRA UNGDOMAR RIMLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SKOLIDROTT OCH UTVECKLAD FÖRENINGSIDROTT MED EN RIKTIG IDROTTSHALL I VIBY SOM MÅSTE BÖRJA BYGGAS SNARAST!

Bakgrund

Under senaste året har ni kunnat läsa om uppropet om en fördubbling av skolidrotten som stöds av en rad kända idrottsprofiler med Ingemar Stenmark i spetsen. Ni kan läsa om det här:

Dessutom finns det nu en enighet bland Alliansens riksdagsledamöter för att öka antalet idrottstimmar med 20 procent i skolan. Hur ska detta vara möjligt när tillgången till halltider inte är i närheten av tillgodosedd idag?

Sverige är ett av de länder som har minst antal idrottstimmar i Europa. Samtidigt som nästan tjugo procent av Sveriges barn och ungdomar är överviktiga. Att öka rörelsen i skolan skulle gynna alla. Läs mer här:

Situationen i Sollentuna är allvarlig på många sätt. Vi ser stora utmaningar med ungdomar som inte kommer in i vettiga fritidsaktiviteter, föreningslivet kämpar för att ge sina medlemmar träningstider utifrån det knappa utbudet. Dessutom har vi flyktingmottagandet som är en stor utmaning i kommunen. Det är just i detta läge som idrotten och föreningslivet är avgörande för att ge dessa ungdomar en utvecklande fritidssysselsättning och erbjuda de en miljö där föreningen innebär en trygg och positiv tillhörighet i vårt samhälle.

Viby Basket och många andra föreningar i Viby/Norrviken bedriver omfattande ungdomsverksamhet, men vi kan tyvärr inte erbjuda alla barn möjligheten att idrotta med oss utifrån bristen på halltider. Viby Basket har sedan starten 2007 vuxit och har nu närmare 400 ungdomar i cirka 20 lag.

Denna fråga väldigt viktig för alla våra ungdomar - våra skolungdomar, idrottsungdomar och kommuninvånare. Behovet av motion och goda vanor för motorisk utveckling är något som vi alla känner väl till. Både för den fysiska utvecklingen hos barn, men även för den mentala och intellektuella utvecklingen. Vi har länge sett hur utvecklingen av minskad motion och ökad passivitet/stress bland barn och ungdomar ökar både den fysiska och psykiska ohälsan bland våra unga. Utbudet av föreningar med bra aktiviteter i Sollentuna är god, men förutsättningarna att utöva en idrott eller att få utrymme under skolgymnastiken för varje barns behov av rörelseglädje är allt annat än bra.

Problemet som vi ser är att bristen på ordentligt utrymme i och med att skolorna i Viby/Norrviken trängs i gymnastiksalar som gör att det blir alldeles för många elever/spelare i en alldeles för liten sal. Detta gör bl a att de svagare/mindre motiverade eleverna/spelarna hamnar i skymundan. Det är dessa barn och ungdomar som har särskilt stora behov av motion och rörelseglädje, men det är också dessa barn och ungdomar som sällan syns och hörs! Den knapphet av tider för skola och föreningsliv gör även att stressen och ljudnivån i gymnastiksalarna och omklädningsrummen är enormt ohälsosam! Tiden för barnen att hinna byta om eller duscha finns knappt och det är inte acceptabelt.

Vi hoppas att ni är beredda att aktivt engagera er för att det ska byggas en idrottshall i Viby innan 2018 - hjälp oss att lyfta denna viktiga fråga för att vi ska få politikerna att fatta de nödvändiga besluten om en riktig idrottshall.

SKRIV UNDER DENNA NAMNINSAMLING OCH DELA DEN MED ANDRA!

Låt oss ge våra ungdomar rätt förutsättningar för en god fysisk träning!

Fredrik Hahne
Viby Basket

Bilden är från Nya Rotebrohallen där vi arrangerade en ungdomsturnering i februari 2017.

IMG_6110.JPG

Fredrik Hahne, Viby Basket    Kontakta namninsamlingens skapare