Bygg fler fotbollsplaner runt Slottsskogen!

Till Idrotts- och föreningsnämnden i Göteborgs Stad,

Vi, representanter för fotbollsföreningarna Göteborgs FF (1897), Azalea BK (1992), Masthuggets BK (1933), Sandarna BK (1931) och Argo SK (1970), som har medlemmar i Majorna, Linné, Annedal och Masthugget, är djupt oroade över bristen på fotbollsplaner i våra områden. Våra spelare, ledare och tränare står inför en allt svårare situation med begränsad tillgång till tränings- och matchytor, vilket hotar vår verksamhet och framtid.

Det är uppenbart att det råder en allvarlig planbrist. På Majvallen får barn- och ungdomsföreningar som Azalea BK och Masthuggets BK tvingas dela upp planen i tredjedelar eller fjärdedelar, vilket resulterar i stimmiga och ineffektiva träningspass när 100 personer får trängas. GFF:s seniorer och juniorer som består av 120 spelare i sex tävlingslag får nöja sig med att dela på fem halvplanstider per vecka och en uppvärmningstid på 15 minuter innan tävlingsmatcher.

Sedan 2000-talet har fotbollen runt Slottsskogen förlorat flera fullstora planer utan ersättning vilket har minskat föreningarnas möjligheter att erbjuda våra medlemmar en bra träningsmiljö. Detta är oacceptabelt. Fotbollsplanerna är inte bara viktiga för idrotten utan fungerar också som mötesplatser som främjar gemenskap och fysisk aktivitet.

Sedan millennieskiftet har följande planer tagits bort eller förminskats:

- De två fullstora elvanmannaplanerna vid Dalen är borttagna.
- De två sjumannaplanerna vid Slottsskogsvallen är borttagna.
- Femmannaplanen på gräset jämte de ovan nämnda planerna har tagits bort.
- Elvamannaplanen på Slottsskogsvallen har legat i träda för att nu ha gjorts om till en niomannaplan.
- Sjumannaplanen på Karlsro har tagits bort.
- Elvamannaplanen på Karl Johans Torg har gjorts om till en sjumannaplan.
- För tillfället, maj till september, ligger Gröna Vallen nere för mattbyte och till hösten läggs även Karl Johans Torg om.

Nu har vi fått nog och vi vill med denna text och tillhörande namninsamling uppmana politiker och kommunala tjänstemän att omedelbart agera för att bygga fler fotbollsplaner runt Slottsskogen. Utan denna satsning riskerar vi att förlora både ideellt engagemang och medlemmar, vilket skulle vara ett stort bakslag för idrottslivet i Göteborg.

Huvudförfattare: Christoffer Sevholt, lagledare GFF
Medförfattare: Stig Wejstål ordförande GFF, Håkan Andreasson kassör GFF och Jacob Ljunggren Norberg lagledare GFF

Christoffer Sevholt, Göteborgs Fotbollsförening    Kontakta namninsamlingens skapare