Bussen måste tillbaka!

Den 11 december 2022 lade Skånetrafiken om linje 577 så att vi i södra Brantevik nu måste traska drygt en kilometer från/till busshållplatsen på norr.

Denna buss är en livlina som för oss till Simrishamn, - för att komma till affärer, gå till sjukhuset eller resa vidare med tåg och bussar från stationen.

Det bor många äldre människor i Brantevik, många har inte bil utan är beroende av kollektivtrafiken. Att ta bort hållplats Gislövsvägen och Brantevik för 577 är ett förödande beslut utan respekt för oss som bor i södra byn. (Visserligen har det satts in en ny buss, nr 321 som stannar på denna hållplats, men tidtabellen är som ett skämt, 2 turer per dag mot Simrishamn och EN tur tillbaka.)

Sen ca ett halvår  tillbaka hade buss 577 fått mycket tätare turlista, dessutom dagligen. Många gladde sig. Den täta turlistan hade även gynnat näringsidkarna, som vandrarhem, hotell, krogar och fiskaffär.

Den huvudsakliga anledningen till att lägga om busslinjen är enligt Skånetrafiken framkomligheten, den är svår året om men särskilt svår sommartid, när turister strosar omkring på de smala gatorna.

En annan förklaring är att linjen har lågt resande.

Vi kan förstå att det är svårt för busschaufförerna att snirkla sig fram på huvudgatan bland  minglande sommargäster. Men varför inte låta busslinjen göra ett uppehåll just i juli månad - eller stoppa biltrafiken istället och lägg p-platser vid infarterna till byn? Behåll framför allt busslinjen resten av året, då gatorna är nästan tomma. Det viktiga är att vi får tillbaka bussen!

Skånetrafikens statistik över antal resanden tar inte hänsyn till att det tar tid att lära in ett nytt resebeteende. Det duger inte att ändra tidtabellen fram och tillbaka så ofta, tvärtom borde den förbättrade tidtabellen fått vara kvar under lång tid för att bilda en stabil struktur. Klart är att bussen är en livsviktig service för oss som bor permanent och betalar skatt här.

Det kollektiva resandet bör istället uppmuntras och göras mer lockande, speciellt i denna tid då vi alla måste försöka bidra till minskade fossila utsläpp för att rädda klimatet!

Brantevik 28 december 2022

Genom att underteckna godkänner jag att Gittan Jönsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.