Brandman och diagnoser.

Höjdtest.

Klaustrofobi test.

Arbets-EKG.

Allmän hälsokontroll med drogtest.

Undersköterska.

ADHD & Reumatisk diagnos (utan somatisk påverkan)

Hej.

Jag har sökt som deltidsbrandman (planen var att även fortsätta och utbilda mig till heltid). Jag vill alltså riskera mitt eget liv för att rädda andras. (”Allt bra som har hänt mig i mitt liv har hänt efter att ha hjälpt andra”).

Jag visste redan innan att mina diagnoser skulle bli ett problem, och hade tänkt att ljuga mig igenom läkarundersökningen men valde att inte göra detta. Detta resulterar i ett nej till att bli deltid/brandman med hänvisning till arbetsmiljöverkets föreskrifter (Medicinska kontroller i arbetslivet; AFS 2019:3 samt Rök- och kemdykning AFS 2007:7).

Mina diagnoser på papper må kanske inte se så bra ut. Diagnoserna påverkar dock inte min självinsikt eller mitt förstånd, jag kan därför ta beslutet att varken min adhd eller reumatism är en fara för mig själv eller för andra människor och jag är därför lämplig som brandman eller polis om jag nu skulle vilja bli det.

Jag har klarat av alla tester som krävs för att bli brandman men blir underkänd pågrund av ett par ord i ett papper. Detta är så vitt jag vet Sverige rätt så ensamma med.

Detta är helt absurt och självklart ska man kunna få möjligheten att få rädda liv, varför ska en ADHD diagnos stå i vägen för detta? Det krävs en individuell bedömning av varje fall. Låt de med en diagnos ta ett extra test? Årliga test? Intyg från reumatiker? Intyg från psykiatriker? Finns en hel del man kan göra och denna ”föreskrift” hindrar många bra människor att söka till dessa yrken.

Min ADHD gör så att jag kan sätta mig ner och skriva ner detta. Min ADHD får mig att starta en namninsamling. Min ADHD får mig att vilja göra en skillnad. Min ADHD gör så att jag orkar ta upp fighten mot en myndighet. Min ADHD får mig att anmäla MSB för diskriminering.

Jag kräver att en förändring görs nu, jag tänker inte låta en myndighet säga att jag inte är lämplig att rädda någons liv när de inte känner mig.

Jag startar därför en namninsamling och kommer därefter anmäla MSB till JO.

Tillsammans är vi starka!

Genom att underteckna godkänner jag att Joel Öberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.