Bojkotta Dramaten!

UPPDATERING 27 mars kl 21:09:

Dramatens VD har nu gått ut och sagt att skådespelaren ”inte kommer att få fler roller i nuläget”

Frågan är: Räcker det?

Häromdagen annonserade Dramatenledningen att de ställer in de två kvarvarande föreställningarna av den pjäs där skådespelaren medverkar.

I samband med detta skickades ett meddelande ut till medarbetarna, där det bland annat står att dokumentären ”skapat relevanta och viktiga samtal, men också starka reaktioner i sociala medier”.

Det är inte sant att ”starka reaktioner i sociala medier” står i motsats till ”relevanta och viktiga samtal”.

Allt tyder på att det är precis tvärtom, faktiskt!

Hade inte folk i allmänhet, publik och skattebetalare som står bakom Dramatens verksamhet och löner tydligt reagerat och sagt ifrån, hade allt fått fortsätta precis som vanligt.

Attityden från ledningen verkar vara ”nu ställer vi in föreställningar av just den här pjäsen tills allt lugnar ner sig och vi kan återgå till att tiga ihjäl saker och ting”.

Vi är nu nästan 14 000 personer som skrivit på detta upprop.

Det får räcka nu med det här hyschpyschandet och omhuldandet av beteenden som varje normal människa inte skulle drömma om och ännu mindre tåla på sin arbetsplats.

Igår träffade kulturministern Dramatenledningen.

För trots alla de löften som utfärdades efter #tystnadtagning och #metoo verkar det råda fortsatt orimliga förhållanden på Dramaten.

Såhär skrev Julia Dufvenius i öppet brev till kulturministern som hon publicerade som ett offentligt inlägg på Facebook i morse:

Julia Dufvenius Wollter

Hej Amanda Lind!
Jag heter Julia Dufvenius och är en del av Dramatens fasta ensemble.
Vet att du träffade vår styrelseordförande Ulrika Årehed Kågeström igår.
Hoppas att Ulrika berättade om missförhållandena och tystnadskulturen på teatern. Hoppas hon berättade om oss som gått med ångest och rädsla. Om oss som gång på gång bett om hjälp och ignorerats.
Vi som tagit avstånd från teatern i nuvarande skick. Om personalavdelningen som till stor del sagt upp sig. Hoppas det framgick hur Teaterchefen möter upp jobbiga händelser med tystnad och frånvaro. Hoppas det framgick vad som subventionerats efter #metoo och #tystnadtagning. Hur extremt ointresserad TC är av jämställdhet och hur han systematiskt låtsas att han inte hört eller förstått situationer som är uppenbara. Hoppas det framgick hur arga och bedrövade många är.
Om inte, ring mig så berättar jag gärna.
/Julia

Även Sofia Helin och den fackliga representanten Simon Norrthorn har gått ut offentligt med kritik mot ledningen under dagen.

Enligt Norrthorn är det många som känner sig otrygga på jobbet och han kritiserar att ledningen fortsätter att ge personer som beter sig illa nya uppdrag.

Frågan för dagen blir därför: Är dagens besked från Dramatenledningen om ”inga fler roller i nuläget” för skådespelaren ifråga tillräckligt?

Eller kan det finnas anledning att fortsätta bojkotta Dramaten?

Mitt svar är ja. Det finns anledning att inte stoppa här, utan tvärtom öka trycket på Dramatenledningen!

Trycket från allmänhet och publik har gett visst resultat, men fortfarande verkar det finnas stora problem på Dramaten.

Vanliga, hyggliga människor ska inte behöva skämmas ögonen ur sig  över nationalscenen!

Det är vi som betalar för verksamheten och vi förtjänar ett respektfullt bemötande.

Precis som medarbetarna på teatern.

/

I ljuset av vad som framkommit om en känd skådespelare på Dramatens tiljor, yrkar vi, publiken, på att denne person omedelbart avskedas från sin anställning i teatern.

Även vi som bor långt ifrån Stockholm och sällan besöker Dramaten yrkar på detta då vi som skattebetalare är med och subventionerar varje Dramatenbiljett.

Bakgrunden är följande:

Skådespelaren ifråga har i decennier gjort sig känd för övergrepp mot kvinnor. Skådespelaren är dömd för våldsbrott. Skådespelaren har plågat och utsatt medmänniskor för outsägligt lidande och till och med, enligt vad som framkommit nyligen, orsakat en annan artists död.

När skådespelaren emottog landets högsta konstnärliga utmärkelse, Litteratis et Artibus, genomgick ett av hans offer plågsamma ryggoperationer.

Dramatens ledning måste ha känt till skådespelarens brott då skådespelaren deltagit i rättsförhandlingar i ärendet och sannolikt beviljats tjänstledighet i samband med detta.

Skådespelaren har framstått som en tidigare Dramatenchefs favoritskådis då han förekommit i flera filmproduktioner som den f d chefen regisserat, även i egenskap av just Dramatenchef.

I samband med metoo-upproret häromåret hade flera självupplevda berättelser kopplingar till skådespelaren. Detta skulle utredas men ledde inte till något annat än att kända Dramaten-namn uttalade sitt stöd för skådespelaren.

”Han är inte värre än andra” fick vi veta.

Sammantaget ger detta inte intryck av att Dramatens ledning vare sig då eller nu insett allvaret i att ha en person anställd som i verkliga livet skadar andra människor.

Vi finner det svårt att som publik se någon som helst trovärdighet i skådespelarens rollgestaltningar. Vi skulle kunna bua eller gapskratta om det inte vore så motbjudande att överhuvudtaget se denne skådespelare och medverka till hans fortsatta karriär.

Därför väljer vi att helt avstå från att ta del av Dramatens föreställningar tills dess att skådespelaren är avskedad.

Vår uppfattning är att skådespelaren inte kan fullfölja sitt yrkesmässiga åtagande på nationalscenen. Vi finner det djupt motbjudande att som publik och finansiärer av teaterns verksamhet understödja skådespelarens fortsatta karriär. Vi är häpna över att teaterledningen inte agerat och avskedat skådespelaren tidigare.

Vi kommer inte att köpa biljetter till några av Dramatens föreställningar så länge skådespelaren är anställd.

/ Obs att jag, privatperson, som grundat namninsamlingen inte vet hur man ändrar standardinställningen att jag ensam ska överlämna alla underskrifter!

Jag tycker att det är bättre om vi är fler som gör det, och i miljöns namn får det gärna ske digitalt.

Utesluter dock inte att det kanske kan behövas ett  symboliskt överlämnande till Dramatens ledning.

Här är länk till vilka som sitter i Dramatens ledning: