Bevara parkleken i Fagerlid, Hökarängen!

2015 bommades parklekshuset i Fagerlidsparken igen på grund av mögel. Då var beskedet att huset skulle rivas eller renoveras. Politikerna var tydliga med att uttrycka hur viktig verksamheten i Fagerlid var. I stadsdelsnämndens protokoll från november ger nämnden förvaltningen uppdraget att ”skyndsamt finna en lösning som permanent säkerställer att stadsdelsförvaltningens verksamheter kan fortsätta använda byggnaden”.

I februari 2019 beklagar chefen för avdelningen stadsutveckling, Farsta stadsdelsförvaltning, att arbetet dragit ut på tiden, att de hittills ”tagit fram arkitektskisser på en helt ny byggnad i Fagerlid” och att Fastighetskontoret ”står redo att börja riva och bygga” (mejl från avdelningschefen). Även i nämndens verksamhetsplan för 2019 går att läsa att den gamla byggnaden ska ersättas med en ny.

Nu, i november 2019, kommer istället beskedet att parkleken ska läggas ner. Vilket svek! Parkleken Fagerlid är en viktig och värdefull plats och verksamhet för oss boende i Hökarängen. Öppna förskolan och parkleken samlar barn och vuxna från hela Hökarängen, i alltifrån den dagliga verksamheten till lov-aktiviteter och olika arrangemang i parken. Låt verksamheten finnas kvar!

Genom att skriva under godkänner jag att Annika Lindgren överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.