Bevara fritidshem/skolbarnomsorg i Ekesjö

Finspångskommun hotar med att lägga ner Ekesjö fritidshem och flytta den delen till Vingåker med stöd i skollagen. Det menar vi föräldrar med barn i Ekesjö förskola/fritids är fel. Vi föräldrar som har barn i verksamheten är väldigt nöjda med den och barnen trivs och mår bra. Vi i Marsjö-Byle GoIF och Samhällsförening är rädda att om de lägger ner detta så kommer det även hota förskolan på sikt. Risken är stor att många föräldrar pga logistikproblem kommer känna sig tvungna att flytta alla barn till samma förskola/fritids. Vi ser detta som ännu ett steg i "nedmonteringen" av landsbygden och detta var allas farhåga när Finspångs kommun la ned skolan 2011. Då lovade man förövrigt att inte röra fritids/dagis. Vi är oroliga för ekesjö/byle-landsbygdens framtid då vi vill att detta ska vara en attraktiv landsbygd med livskraft. Där förskola/fritids är en viktig del i att göra det attraktivt att bo här. En nedmontering av detta kommer göra det ännu svårare att locka människor att bosätta sig här. Vi känner åter igen att Finspång inte prioriterar landsbygden och denna del av kommunen. Socialdemokraterna, Centern och KD som styr finspångskommun har under mandatperioden som värdegrunden en ”Levande, attraktiv, trygg och hållbar kommun”. Vi tycker det rimmar dåligt med den värdegrunden att hota ekesjö förskola/fritids framtida existens.

Utifrån informationsmöte med Anders Pantzar Utbildningschef för Sektor utbildning, Stefan Nemeth Verksamhetschef förskola, grundskola och Jenny Thorsell Rektor Ekesjö förskola/Fritidshem har vi tolkat att grunden till förslaget  inte är: skollagen  ekonomisk besparing läroplanen för förskoleklassen och fritidshemmet personalens kvalifikationer  (fritidspedagog)

Marsjö-Byle GoIF och Samhällsförening Ordförande Magnus Olsson & Samhällsföreningens samankallande Karro Burell    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Marsjö-Byle GoIF och Samhällsförening Ordförande Magnus Olsson & Samhällsföreningens samankallande Karro Burell lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.