Behåll vegansk skolmat i Värmland!

bild2.jpg

Till kostchef Patrik Andersson och Barn- och ungdomsnämnden,

Vi är många som ställer oss emot förslaget att förbjuda vegansk kost i värmländska skolor och förskolor. En välplanerad, växtbaserad kost innehåller optimal näring och är en fullgod kosthållning oavsett ålder. I flera fall är den helvegetariska kosten bättre än en kost innehållande animaliska produkter, då den kräver en betydligt mindre mängd miljöresurser för att framställas och den naturligt innehåller en mindre mängd komponenter som kan ha en negativ inverkan på hälsan, så som kolesterol, mättat fett, hormoner och antibiotika. Förutom aspekterna kring miljö och hälsa väljer många en vegansk kost av etiska skäl, då man inte vill bidra till lidandet och dödandet av djur, enbart för att behaga sina smaklökar när dessa ”livsmedel” dessutom inte behövs i vår kost och rent utav kan vara skadliga för oss.

Att beröva individer rätten att själva avgöra vilken kost de ska äta på grund av bristande kunskap, förståelse eller resurser är enligt mig ett steg bakåt. Efter att ha accepterat en vegansk kost inom skolor i Karlstad vill ni nu dra tillbaka detta beslut och låta alla de barn som redan är beviljade vegankost fasas över till en lakto-ovo-vegetariskt kost. Min vädjan är istället att ni satsar på utbildning av den personal som berörs så att de har den kompetens och de resurser som krävs för att tillaga vegansk mat till förskolor och skolor i Värmland där detta efterfrågas.

Alla elever och föräldrar borde ha som rättighet att veta att det finns tillgång till en näringsriktig, hälsosam och fullgod mat i skolan. Att beröva barnen möjlighet till vegansk mat i skolor och förskolor vore oansvarigt, att förvisa växande barn som inte vill gå emot sin veganska kosthållning till att förlita sig på skolans salladsbord som enda alternativ till näring under skoldagen är inte ett hållbart alternativ. Därför ber vi er tänka om i detta avseende och istället tillgodose vegansk mat till ALLA förskolor och skolor i Värmland där detta efterfrågas.

Med vänliga hälsningar, Sanna Karlin