Behåll bordercolliens vallningsegenskaper!

OBS! Kom ihåg att dvara på det verifieringsmail som skickas till dig för att din underskrift ska räknas!

Border collien är en arbetade vallhund, och en av få raser i världen där man fortfarande avlar på dess ursprungliga arbetssyssla. Världen över använder och behöver bönder border collien för att utföra dagliga sysslor med djuren. Vi har avlat på de unika vallningsegenskaperna i många generationer. Dessa förfinade egenskaper ger lyhördhet, koncentration, samarbetsvilja, snabbhet och uthållighet. Det är egenskaper som är helt nödvändiga i dess praktiska arbete med djurhantering, men som också gör dagens border collie till vinnare i alla de hundsporter som de används i. För att försäkra oss om att rasen förblir en arbetande vallhundsras har vi i Sverige krav på att föräldrarna ska klara av ett vallhundsprov för att dess valpar ska kunna registreras i Svenska Kennelklubben. Just nu ligger det ett förslag uppe om att ta bort detta krav. Om arbetsprovet tas bort är våra farhågor att man inte längre kan räkna med att få en hund som håller för arbete. Risken är också stor att rasen på sikt kommer att delas, så som till exempel skett inom retriever- och spanielraserna där man numera behöver välja med omsorg för att få en hund lämplig för rasens ursprungliga användningsområde.

Vi brinner för att bevara border collien som en enhetlig, arbetande ras och vill ha kvar kravet på att föräldrar inom rasen ska ha godkänt vallhundsprov för att få registrera valpar. Snälla, skriv under för att visa hur många vi är som vill behålla border colliens alla fina egenskaper som vallhundsaveln ger.