Begära Örebro kommun ändra sitt beslut - Tillåta Kalle Posts väg 99 att behålla husfärgen!

För fem år sedan målade vi om vårt hus - ni säkert känner till huset, nr. 99 - som alla ger oss beröm för och säger att det är det finaste huset på hela Kalle Post! Tack! (Vi så klart frågade många i området om vi behövde bygglov men alla sa nej)

Inget konstigt med det kan man tycka, men en av våra grannar tyckte det och bestämde sig för att klaga till Kommunen! (Detta hände för 5 år sedan!)Därmed startade en process som nu har lämnat oss med stress, oro och tveksamhet om vi fortfarande kan bor kvar här!

Lång historia kort, kommunen vägrar att ge bygglov för att ändra färgen och tvingar oss nu att måla om till en röd färg!

Det här ska alla veta om KPv:

1. Enligt Örebro kommun tillhör Kalle Posts väg ett ”värdefullt kulturområde” i Örebro som till varje pris måste bevaras! Vilket är konstigt eftersom ingen från kommunen har varit här uppe för att kolla under de senaste 50 åren som om de hade sett att minst 60% av husen har ändrat utseende!

2. En av våra närmsta grannar fick bygglov att måla om till exakt samma färg som oss för 2 år sedan - men vi nekades!

3. Vi får inte ens en dialog med Stadsbyggnadskontoret, utan istället bara aggressiva telefonsamtal och mejl från vår tilldelade tjänsteman. Vi överklagade till "nämnden" men blev lurade av ordföranden att han inte kunde se hur Kommunen kunde tvinga oss att måla om, uppenbarligen ett sätt för att stoppa oss att gå till media och öka medvetenheten om deras galenskap.

4. Vi har hela tiden försökt säga att samma regler ska gälla för alla (det finns faktiskt en lag som säger detta) och vi tvingas måla om vårt hus till en "original färg", rött, då borde alla andra också måla om isf!

5. Nämnden bestämde till slut att hålla med Kommunen och inte ändra deras beslut, förmodligen ett politiskt spel!Detta är vansinnigt!Att tvinga oss att måla om vårt hus KOMMER INTE FÖRÄNDRA EN ENDA SAK i hela området! Detta är ett område för många unga familjer som vill renovera och förbättra där de bor. Den stora majoriteten av området håller helt klart med.Allt detta innebär för oss är extra stress och en räkning på en stor summa pengar!

Vi känner oss maktlösa i detta och därför ber vi er att skriv under och emaila till följande personer och kräva att de ändrar sitt beslut.

ärende SHBG 2022-000438

bygglov@orebro.se
anders.hagstrom@orebro.se (Ordförande i Byggnadsnämnden)
erik.blohm@orebro.se (stadsbyggnadschef)

Genom att underteckna godkänner jag att Matthew Ford lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.