AVGÅ, LISELOTT SJÖQVIST!

Vi har läst avslöjanden i media om hur Liselott Sjöqvist, chef för akutsjukvården och biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör i Västmanland, åkt till Spanien mitt under brinnande corona-pandemi.

I det första avslöjandet kom det fram att hon rest dit under julen. Hon uttalar sig i en SVT-intervju (länk nedan) där hon dels söker medlidande och till sitt försvar bland annat säger: - Jag jobbar alltid på sommaren. Jag har ingen semester på sommaren. Det har jag inte haft de senaste fem åren. I vanliga fall har jag varit ute i vården och jobbat. Jag jobbade juni, juli, augusti.

Några dagar senare kom nya avslöjanden där det visade sig att hon varit i Spanien inte mindre än tre gånger under året. Någon gång på sommaren, i oktober, och i jul.

Håkan Wittgren, som är hennes chef och har titeln hälso- och sjukvårdsdirektör, avrådde Sjöqvist från att resa i jul. Trots att hon ändå reste iväg så har Wittgren fortsatt förtroende för henne.

Vi som skriver under detta öppna brev är inte av samma åsikt som hälso- och sjukvårdsdirektören.
De snällaste orden vi kan framföra i denna tunga, svåra och allvarsamma tid är:

- SÄG UPP DIG, LISELOTT SJÖQVIST!
Du har förbrukat allt förtroende som yrkesverksam inom hälso- och sjukvård.

Samtidigt vill vi rikta några ord till hennes chefer:
Om inte Liselott Sjöqvist säger upp sig så måste ni ordna med den saken omgående och ersätta henne med en person som har gott omdöme.

Reseskandalen, artiklar och länkar till avslöjanden:
Sjukhuschefen Liselott Sjöqvist åkte utomlands under pandemin – så motiverar hon Spanienresan: ”Den var nödvändig”
Publicerad 5 januari

Så här reagerar västeråsarna på sjukhuschefens resa
Publicerad 5 januari

Sjukvårdsdirektören efter Spanienresan: ”Inte mitt ansvar”
Publicerad 6 januari

Sjukvårdsdirektören avrådde Liselott Sjöqvist från att åka till Spanien
Publicerad 8 januari

Sjukhuschefen åkte på flera utlandsresor under pandemin: ”Jag ångrar alla mina resor” Publicerad 9 januari

Arg Västmanlänning    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Arg Västmanlänning lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.