ÅTERÖPPNA IDROTTSHALLARNA, STAFFANSTORPS KOMMUN!!

Vi är en grupp gymnaster som tränar truppgymnastik i Staffanstorp som inte alls är nöjda med det beslut som fattats.

Staffanstorps kommun fattade ett beslut om att stänga våra träningshallar den  13 Mars och detta innebär att vi inte kan bedriva träning på det sätt som skulle behövas.

All träning måste bedrivas utomhus och vi tillhör en sport som är i direkt behov av hallar och framförallt träningsredskap .

Att hålla idrottshallarna stängda bidrar inte till en bättre hälsa för de aktiva, snarare tvärt om.

Enligt Folkhälsomyndigheten, Riksidrottsförbundet och Svenska gymnastikförbundet så poängterar man vikten av att fortsätta med sina träningar.

Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta, anser Folkhälsomyndigheten. Gym, simhallar och idrottshallar kan hålla öppet.

Däremot kan aktiviteterna behöva anpassas för att minimera riskerna för smittspridning.

Vi vill och vi kan anpassa våra träningar inomhus så att vi följer alla råd och rekommendationer från myndigheterna och förbunden.

Så snälla hjälp oss att tillsammans försöka ändra på kommunens beslut. Oavsett om ni tränar gymnastik, fotboll, handboll, innebandy eller något annan sport/idrott, skriv på så att vi gemensamt kan nå fram till en förändring! Ju fler vi är ju större påverkan kan vi göra.

Sprid gärna länken så att vi kan nå så många som möjligt

Kommentarer från några av våra aktiva:

”Jag som gymnast i Staffanstorp har just nu väldigt dåligt läge eftersom hallarna är stängda. Det är väldigt dåligt för vår utveckling av sporten och kommer förlora mycket. Gymnastik är också en sport som inte går att träna utan redskap, så för oss gör det läget ännu svårare. Skolan är öppen med hundratals elever, men vi får inte vara i en stor hall med 20 pers? Låter helt konstigt i mitt tycke. Vi i gruppen är också tillräckligt gamla för att själva avgöra om vi är sjuka eller inte och kan ta ansvar. Det är också en sport som inte kräver närkontakt över huvudtaget, så vi kan mycket väl hålla två meters avstånd från varandra om det skulle behövas.”

”Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta. Gym, simhallar och idrottshallar kan hålla öppet” anser Folkhälsomyndigheten. Det beslutet som har tagits går helt emot folkmyndighetens rekommendationer.”

”Jag tycker att det är så himla tråkigt att jag inte längre kan utföra min egen sport på samma sätt som tidigare. Jag drabbas både psykiskt och mentalt av att inte kunna träna gymnastik eftersom att ni inte tillåter oss att komma åt hallarna. Personligen så mår jag super super dåligt och kan bara inte stå ut utan gymnastik. Jag tycker att det är fel att ta ifrån en sport från en ungdom eftersom att sporten i vissa fall kan vara det som gör en glad och peppad på livet. Jag vill av hela mitt hjärta att ni öppnar hallarna igen så att vi barn och ungdomar kan få utföra våra aktiviteter. Hälsningar en gymnast från sgk.”

”Det är mycket svårt för oss att träna på det vi ska göra. Risken är stor att våra aktiva slutar eller bestämmer sig för att gå till andra föreningar”

Genom att underteckna godkänner jag att Hans lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.