Återinför Beredskapspolisen

Polisen behöver oss nu! Vi ska inte ersätta polisen vi ska avlasta polisens vardag!

Beredskapspolisen avvecklades av alliansregeringen - ett av de sämsta tänkbara beslut som tagits med tanke på hur omvärlden förändras för varje dag som går!

Beredskapspolisen omfattades innan det lades ner av cirka 1500 man som med mycket kort varsel kunde sättas in som förstärkning till den ordinarie polisen. Bara i Stockholmsområdet kunde de vid särskilda händelser sätta in 300 man på under två timmar.

Vid en terrorattack eller större händelse så kan detta vara helt avgörande för att säkra tryggheten för befolkningen. Polismyndigheter runt om i landet skickade begäran till Rikspolisen om att få använda Beredskapspolisen, men utan framgång eftersom Rikspolisstyrelsen avslog i stort sett alla ansökningar som kom. När Beredskapspolisen sen avvecklades anfördes det låga utnyttjandet som ett av skälen, och detta trots att det var Rikspolisstyrelsen som själv avslog ansökningarna.
Enligt fd Krisberedskapsmyndigheten (KBM) nu även kallat MSB så uppgår kostnaderna som belastat detta anslag till mellan 10 mkr och 20 mkr årligen. Polishögskolan uppgav exempelvis kostnaden för omgång 2007/09 till 15 miljoner kronor.

Det är mycket små summor pengar för att trygga landet och kunna klara av en rejäl kris, som det är nu går redan polisen på knäna av underbemanning pga förflyttningar osv.

Officiella Beredskapspolisförbundet - klicka här

Direkt till Beredskapspolisförbundets Facebook - klicka här