Återge dekorativa obelisker till Östra Riksdagshuset

Just nu pågår en långvarig renovering och restaurering av riksdagsområdets bebyggelse på Helgeandsholmen och Gamla stan. Östra Riksdagshuset uppfördes 1895–1904 tillsammans med Sveriges riksbank (idag Västra Riksdagshuset). Byggnaden som ritades av Aron Johansson saknar en tydlig originaldetalj som från början var en del av byggnadens huvudkaraktär. Detta var små obelisker som dekorerade byggnadens hörnpartier, två par på framsidan och en på det två bakrehörnen. Obeliskerna gav detaljrikedom till en annars enkel byggnads siluett. Obeliskerna togs bort från hustaket på 1930-talet. Det skulle vara otroligt att se dessa obelisker återskapas och återförenas med byggnaden under renovering och restaurerings perioden. Detta skulle respektera Aron Johanson originalidé/ritning för byggnadens gestaltning samtidigt som det ger mer prakt och identitet till Östra Riksdagshuset. Förutom obeliskerna togs det flesta Riksäpple skulpturer bort på 30-talet. Riksäpplet var dekorativa skulpturer i 20 exemplar som var placerade på det två huskropparna. Idag är det placerad runt om i Stockholm medan visa original står på sin ursprungliga plats. 1983 under renoveringen av riksdagshusen fanns det planer på att nytillverka några riksäpplen i sten, men det skulle kosta en miljon kronor styck. Istället gjordes kopiorna i glasfiberarmerad plats. Om original obeliskerna inte finns kvar kan dem produceras i glasfiberarmerad plats som riksäpplet kopiorna. Utifrån ett ekonomisk perspektiv skulle detta vara relativt billigt med anledning av den relativt små storleken och antal. Obelisken som utsmyckning kan ses dekorera ett antal platser och byggnader runt östra riksdagshuset, exempelvis på Adelswärdska huset, slottsbacken och Riddarhuset. Den spetsiga formen av obelisken repeteras i närliggande Riddarholmskyrkans tornspira. Restaureringen och renoveringen av Östra Riksdagshuset är den perfekta tidpunkten för att återge det små obeliskerna till denna ikoniska Stockholmsbyggnad.
e6295790-9d88-4ade-8363-5f318688e5df.jpgÖstra Riksdagshuset år 1929.
Riksdagshuset_Stockholm_2011.jpgÖstra Riksdagshuset 2011.

250px-Riksäpplet_Stallbron_Stockholm.jpgEtt av Riksäpplen vid Stallbron.

Genom att underteckna godkänner jag att Oscar Bergström lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.