Stoppa utförsäljningen av Fjärdlångs naturreservat!!

Kontakta namninsamlingens skapare

Beslut fattat i Kommunstyrelsens möte 8 april 2024.

2024-04-10 16:12:32

I tisdags, den 8 april tog de styrande politikerna i Haninge kommun, M, L, KD och SD beslut om att utreda och försälja Fjärdlång 1:18.

Fjärdlångs vänner tycker det är häpnadsväckande att de styrande politikerna inte överhuvudtaget bemöter de faktum att vi i skrivande stund samlat 782 st namnunderskrifter. Ett Haningeförslag från kommuninvånare är också inlämnat via kommunens webbsida.

Fjärdlångs vänner bad om ett möte för att lämna över namninsamlingen på plats i kommunhuset och i samband med det träffa representanter ur den politiska ledningen. Vi fick ett kort svar att vi bara kan lämna in insamlingen i receptionen. Ett arrogant och alltjämt medborgarfrånvänt bemötande kan tyckas.

Men vi fick gehör. Socialdemokraterna har lämnat ett eget förslag mot försäljningen och det förslaget fick stöd av V och C.

Vi i Fjärdlångs vänner har genom namninsamlingen och via andra kanaler sett vilket engagemang som finns kring frågan. Det står klart att många medborgare vill att kommunen behåller Fjärlång 1:18 i sin ägo för framtida medborgares rätt till friluftsliv och skydd av naturreservatet. Fjärdlångs vänner har till kommunen pekat på de risker som finns sälja den södra delen av Fjärdlång till en privat aktör.

Nu har kommunstyrelsen gett kommundirektör Kristina Tidestav i uppdrag att sälja Fjärdlång 1:18. Reservatsföreskrifterna gäller alltjämt. Det får endaste bedrivas vandrarhemsverksamhet med korttidsuthyrning i fastigheten Fjärdlång 1:18.

Vi kan i dagsläget hoppas på att Haninge kommun tar sitt förnuft tillfånga och säkerställer en mer lämplig köpare såsom Skärgårdsstiftelsen eller staten via Länsstyrelsen. Det hade varit klädsamt för Haninge kommun att sälja tillbaka området för samma rabatterade pris man en gång fick köpa det av staten för. Haninge kommun fick just denna rabatt under förutsättning att man skulle driva Vandrarhems och korttidsuthyrning på ön.

Vill du visa ditt missnöje kan du kontakta Kommunstyrelsen ordförande Sven Gustafsson (M) på tel.08-606 70 00 eller sven.gustafsson@haninge.se Ange då kommunens diarienummer: KS-2024-00145. Detta måste då diarieföras i ärendet.

Protokoll kommer finnas på Haninge kommuns webbplats från den 11 april. Detta beslut kan överklagas inom överklagandetiden som är 3 veckor.

Hör gärna av dig till oss om du har tankar eller förslag gällande ett överklagande.

Med vänliga hälsningar   Jenny Törnqvist/ Fjärdlångs vänner

Jenny Törnqvist, Fjärdlångs vänner

Kommunstyrelsen väntas fatta beslut om vidare utredning och försäljning av Fjärdlång 1:18.

2024-03-19 12:08:36

Hej!

Samhällsbyggnadsutskottet (under kommunstyrelsen i Haninge kommun) föreslås 26 mars ta beslut om ”Uppdrag om utredning och försäljning av fastigheten Fjärdlång 1:18”. Dnr KS-2024-00145. Detta innebär sannolikt att man tar upp detta i kommunstyrelsen 8 april.   Vi har möjlighet att påverka! och då behöver vi fler namnunderskrifter. Vi har i dagsläget 635 st underskrifter. Vi skulle behöva 3-400 st fler underskrifter.   Hjälp till att dela detta på dina sociala medier eller sprida namninsamlingen på annat vis. Låt oss visa de styrande att vi inte vill att de säljer ut Fjärdlång och sätter Natura 2000 habitatet på spel.   Du kan även kontakta Nicole Forslund, ordförande idrotts- kultur- och fritidsnämnden och låta henne få veta att du fortsatt önskar att kommunen eller staten driver Fjärdlång. nicole.forslund@haninge.se

Jenny Törnqvist /Fjärdlångs vänner

Jenny Törnqvist, Fjärdlångs vänner

Nu finns det Haningeförslag!

2024-03-04 16:37:21

Det är inlämnat in ett Haningeförslag gällande Fjärdlång. Medborgare i Haninge kommun har möjlighet att påverka den här frågan genom att ge sin röst.

Förslag som får fler än 50 röster under 90 dagar kommer behandlas av ansvarig politisk nämnd.

Hjälp oss du som bor i Haninge kommun, lägg din röst här:

/Fjärdlångs vänner

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.