Rädda älgkalven i Stora Vika nu!

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering 2024-01-21

2024-01-21 17:30:54

Det här har hänt sedan texten till namninsamlingen, och uppdateringen från den 19 december 2023, skrevs.
De texterna är i övrigt fortfarande gällande.

På nyårsafton fick jag stanna bilen för jag såg en älgkalv vid vägrenen. Jag tror att det var Viktor då den här kalven hade samma kroppsbyggnad och gick ensam - mig veterligt har vi inte fler älgkalvar som går omkring ensamma utan sin mamma. Jag hann tyvärr inte se kalvens huvud, då det var mörkt och den snabbt knallade förbi min motorhuv och försvann uppför en slänt. Om jag hade sett huvudet hade jag kunnat med mer säkerhet säga om det var Viktor jag såg. Om det var Viktor så har han klarat av snö och kyla, vilket är mycket positivt.

Jag vill inte tala om var jag såg honom, men det var inte inne i samhället Stora Vika, och om han stannar där jag såg honom så är det ett bra ställe för en älg att vara på. Vi ska förstås inte leta rätt på honom i skogen och flytta honom till Grönåsen Älg & Lantdjurspark. Stannar han i skogen så lever han efter samma villkor som de andra älgarna som lever i frihet. Det är först om han tar sig in i Stora Vika igen som han riskerar att gå samma öde till mötes som sin mamma.

Namninsamlingen är till för att visa myndigheterna att vi är många som vill att Viktor ska få flytta till älgparken om han börjar vistas i Stora Vika igen, och det är därför vi vill ha fler namnunderskrifter. Det saknas i nuläget ytterligare 35 namn för att nå vårt mål om 3000 namn i namninsamlingen.

************************************************************

Skriv under för att visa ditt stöd för älgkalven i Stora Vika.
(Tänk på att du måste bekräfta din underskrift via din e-post!
Kolla i skräp-korgen om du inte hittar bekräftelsemejlet.)

Sprid gärna namninsamlingen!!

Gå gärna med i Facebook-gruppen för Viktor där det även går att kommentera, vilket inte går att göra här i namninsamlingens uppdatering.

Med vänlig hälsning Maria Grönkvist
Admin för Facebook-gruppen ”Rädda älgkalven i Stora Vika nu!”

Maria Grönkvist - Rädda älgkalven i Stora Vika nu!

Uppdatering 2023-12-19

2023-12-19 18:49:38

Det här har hänt sedan texten till namninsamlingen skrevs.
Den texten är i övrigt fortfarande gällande.

Jag har fått reda på att Viktor troligtvis har klarat sig igenom älgjakten med livet i behåll. Älgjakten pågår visserligen t o m 31 januari 2024, men enligt den uppgift jag har fått är älgjakten över i den här delen av kommunen nu.

Viktor har dock inte synts till på ett tag, men han har varit borta i perioder tidigare och kommit tillbaka. Stora Vika var ju den enda platsen han kände till när mamman dödades så han känner sig hemma här, så det vore inte konstigt om han återvänder framöver.

Hur han klarat sig hittills under vintern vet jag inte, men älgar ställer bl a om sin ämnesomsättning på vintern då det är mindre med mat i skogen. Förhoppningsvis leder hungern honom rätt.
Läs mer här:

Det bästa vore förstås om han hittar en annan plats att uppehålla sig på - och stannar där - men risken är att han bara har hittat ett ställe att vara på under vintern - ett ställe med mer mat än vad som finns i Stora Vika just nu – och kommer tillbaka hit när vädret blir mildare. Risken är då att han går samma öde till mötes som sin mamma, om inte myndigheterna ändrar inställning så att Viktor får flytta till Grönåsen Älg & Lantdjurspark.

Jag fortsätter att jobba för att Viktor ska få flytta, och jag hoppas att ni hänger kvar och sprider Viktors situation till så många ni kan.
Tillsammans är vi starka! <3

**********************************************************

Skriv under för att visa ditt stöd för älgkalven i Stora Vika.
(Tänk på att ni måste bekräfta er underskrift via er e-post!
Kolla i skräp-korgen om ni inte hittar bekräftelsemejlet.)

Sprid gärna namninsamlingen!!

Gå gärna med i Facebook-gruppen för Viktor där det även går att kommentera.

Med vänlig hälsning Maria Grönkvist
Admin för Facebook-gruppen ”Rädda älgkalven i Stora Vika nu!”

Maria Grönkvist - Rädda älgkalven i Stora Vika nu!

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.