Rädda Toftaskolan och Förskolan Toftaäng

Beslut

2024-02-15 20:56:42

Hej,

Den 31/1 tog Kommunfullmäktige beslut om att nedläggningen av Toftaskolan & förskolan Toftaäng kommer att ske från den 1 augusti 2024. Alla vårdnadshavare har blivit ombedda att ansöka om ny placering på annan skolan/förskola innan 31 Mars.

Vi är några föräldrar med ledning utav Fanny Blomé som försöker se på alternativ att driva förskolan vidare i privat regi då Falu kommun sagt nej till kommunal dagbarnvårdare.

Här kommer det att handla om en gemensam insatts från hela byn att få igång verksamheten med ledning utav Fanny om passande lokal hittas. Samt efterfrågar vi dagbarnvårdare som önskar bli anställda på nya förskolan.

Har du tips på lämplig lokal? Kan du bidra med material/arbetskraft etc vid en eventuell renovering? Känner du någon som skulle passa som dagbarnvårdare?

Om så, kontakta mig Jennie Nilsmats på 076-80 36 848 alt email Jennie.n96@ hotmail.com.

Gällande skolan är det nu igång ett arbete med att kontakta friskolor för att se intresset att köpa upp skolan för att driva den vidare.

Har du kontakter inom Friskolor? Sitter du på möjligheten att köpa upp skollokalen eller har annat bra förslag på hur vi ska driva skolverksamheten vidare?

Om så, kontakta Malin Danielsson på 0709685057 alt email malinmalinjo@ gmail .com
Det sista jag skulle vilja be er alla om oavsett vilken koppling ni har till Toftbyn och skola/förskola, är att gå in på nedan länk och anmäla ert missnöje/klagomål över beslutet. Alla ärenden måste granskas och det är här vi kan få vår röst hörd och visa hur mycket detta beslut kommer påverka hela byn och att vi inte kommer ge oss.

Nu hjälpa vi åt för att rädda vår skola & förskola för en fortsatt levande by.

Stort tack på förhand!

Jennie Nilsmats

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.