MILERSÄTTNINGSUPPROR

Kontakta namninsamlingens skapare

Milersättningsfrågan är nu på regeringens bord

2022-07-05 11:35:26

Milersättningsfrågan är nu på regeringens och riksdagens bord, som  Finansministerns lovade i ett tal i riksdagen, att återkomma skyndsamt med ett förslag till höjning efter milersättningsupprorets påtryckningar. Förslag är 25 kr vid körning med egen bil i tjänst och 12,50 för förmånsbil i tjänst.

Milersättningsupproret började med att jag skrev ett öppet brev i januari 2022 till samtliga riksdagspartiers ekonomiska talespersoner efter att ha blivit riktigt irriterad över att politikerna inte tar hänsyn till de förare som kör i tjänst, eller de företag som behöver transportera varor och sina anställda i sin verksamhet.

Milersättning i tjänst styrs av Inkomstslagens 12 kapitel och 5 §, vilket bl.a. nu avgångne Skatteutskottets ordförande inte var upplyst om (det är han nu). Vid förändring av lag måste riksdagen fatta ett beslut som måste upp i riksdagen för beslut. Detta ligger på riksdagens bord och remissvaret skall vara inne den 22 augusti. Jag kommer att skriva ett remissvar på den remiss som ligger till förslag, och grunden är att höjningen är på tok för låg.

Milersättningsupproret har inga ekonomiska stöd utan allt arbete och inköp av bakgrundsfakta mm bekostas av mig.

Jag skulle uppskatta om det fanns givmildhet för att vara med att ekonomiskt stödja milersättningsupproret så att Du får en rättvis ersättning när du kör i tjänst, både som tjänstebilsförare och du med egen bil i tjänst.

Swisha till 0708-354878 och skriv ”milersättning”

Tack!

Ronny Svensson

Glad uppdatering

2022-05-03 14:09:35

Vi på milersättningsupproret är stolta över att baxat kraven om höjd milersättning till regeringens bord och nu en till färdig proposition.

Förändringar som föreslås gällande ersättningar för tjänstekörning är följande:

Avdraget för drivmedel vid tjänsteresor med förmånsbil justeras för att bättre spegla den faktiska kostnaden. Avdraget för drivmedel höjs till 12 kronor per mil. Detta gäller alla drivmedel med undantag av bilar som enbart drivs med elektricitet där sänks i stället avdraget till 6 kronor per mil.

För körning med egen bil i tjänst höjs den skattefria ersättningen från 18,50 till 25 kr per mil.

- Det är första gången sedan 2007 som en justering sker och det är på tiden att detta görs men nu är det gjort säger Ronny Svensson som startade milersättningsupproret.

Ronny Svensson vill också tacka alla som bidragit till att hjälpa kampanjen på olika sätt.

Ronny Svensson

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.