Låt korna vara kvar på Välen!

Kontakta namninsamlingens skapare

Kort bakgrund och uppdatering 21/7

2021-07-21 13:57:04

Flera frågar om varför Park och Natur (PoN) vill ha bort korna mer än halva året, här kommer en liten bakgrund.

Det hela är en rent ekonomisk fråga utan någon hänsyn till djur, fåglar, insekter och natur. De (PoN) vill spara pengar men har ingen plan för korna (inte heller för hur de ska hålla strandängen fri från vass och sly om korna inte betar av den). De har föreslagit att VFNF (Västra Frölunda Naturvårdsförening) ska ordna plats åt korna i nästan 8 månader om året som om de frivilligt engagerade i VFNF har betesmarker eller ladugårdar eller pengar att ordna det). PoN tänker sig kanske att korna kan förvaras på Åkered-, Kannebäck- och Näsetbornas tomter….💁‍♀️

VFNF ser därmed ingen annan lösning i nuläget än avlivning av dem om Park och Natur står fast vid sin ståndpunkt, vilket VFNF naturligtvis inte vill. Korna är en del av Välen och bidrar till mångfald i djur- och växtlivet och är en stor glädjekälla för många göteborgare

Staden applåderade när VFNF tog dit korna i början på 90-talet och staden har nu stolt med ”korna på Välen” på sin fina karta framtagen för 400-årsjubileet (där mycket annat inte finns med). Detta samtidigt som Park och Natur alltså vill få bort dem med minsta möjliga ansträngning.

VFNF har haft möten med Park och Natur där PoN, utan att först rådfråga VFNF om kornas och omgivningens bästa presenterat att korna ska bort från Välen 8 månader om året. Naturvårdsföreningen sitter på ovärderlig kunskap och viktig erfarenhet av området som naturligtvis måste tillvaratas i ett sådant stort beslut.

Vi har nu (21 juli) fått in över 640 underskrifter för kornas bevarande. Dessa, tillsammans med ca 80 teckningar och namnteckningar från barn i alla åldrar på Kannebäckskolan, lämnas över till kommunen på det möte Naturvårdsföreningen har med dem 23 augusti. De har haft tidigare möte med Park och Natur och också med politiker som anser att Park och Naturs beslut inte är rätt.

Västra Frölunda Naturvårdsförenings mål är att kunna lämna över minst 1000 underskrifter på mötet den 23 augusti. Sprid gärna till människor du tror vill hjälpa VFNF att behålla korna på Välen året runt.

Annika Sund och Västra Frölunda Naturvårdsförening

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.