Rädda våra skolor och förskolor på Värmdö

Kontakta namninsamlingens skapare

Skriv under folkinitiativet så blir det folkomröstning

2020-11-23 20:51:42

IMG_8550.jpg

Hej,

Du har skrivit under namninsamlingen "Rädda våra skolor och förskolor på Värmdö" och det är jag mycket tacksam för. Det betyder att du bryr dig om vad som händer med våra skolor och förskolor och att du vill att medborgarna ska få tillfälle att påverka utvecklingen av dessa.

Med namninsamlingen kan vi visa att vi är många men om politiker inte lyssnar ändå saknar det effekt. MEN du kan göra stor skillnad genom att skriva under folkinitiativet som bildats. Ett folkinitiativ bildas för att tvinga fram en folkomröstning. När 10% av röstberättigade medborgare i en kommun skrivit under blir det folkomröstning i frågan (om en tredjedel av kommunfullmäktige röstar för... och det kommer de göra).

Det trista är att ett folkinitiativ måste skrivas under på papper. Namnunderskrift, adress och personnummer måste lämnas in på en förtryckt lista. Jag skulle bli hjärtans glad om du vill ta ditt engagemang bara ett litet steg längre, klicka på denna länk och skriva ut en lista. Skriv under och låt vänner och grannar på Värmdö skriva under. När alla hjälps åt kan vi tillsammans påverka vad politiker annars bestämmer över våra huvuden.

Lämna sedan listan på Delselius i Gustavsberg, Ica Maxi, Våffelmakeriet eller något av de andra inlämningsställena som står på listan du skriver ut.

Kan vi få ihop riktigt många namnunderskrifter innan lucia blir påverkan på politikerna tydlig. Då signalerar vi tillsammans inför kommunfullmäktige 16 december, att det kommer bli folkomröstning, för folket håller inte med om de beslut som planeras.

Tack för att du bromsar, bara för ett ögonblick i en häktisk vardag och väljer att påverka det samhälle som vi alla är en del av, vare sig du har barn i skloa och förskola eller bara vill tro på ett samhälle där bra skolor och förskolor är en viktig del.

Våra styrande politiker på Värmdö leder utvecklingen till större och större klasser och förskolegrupper. De menar att skolan inte är effektiv om inte varje skolklass har 30 elever. Om du tror att det finns andra värden i skolan, som kan gå förlorade när klasserna växer i storlek mer och mer, sätt ner foten. Skriv under och få andra att göra det. Så visar vi vad som är viktigt och vad som är värt mest i skolan och i förskolan.

Varma hälsningar från en vanlig förälder som vill mina och alla andras barn det allra bästa

Gabriella Fromholt

loggan_värmdös_samlade_föräldrar_kompr.png

Ps. Gå med i föreningen Värmdös samlade föräldrar. det är gratis och vi kommer fortsätta påverka förutsättningarna för våra skolor och förskolor på Värmdö. Ds.

www.varmdosforaldrar.se

Skolornas föräldraföreningar

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.