LÅT ARAYA STANNA!

2020-01-16 17:39:49

Tack!

Femtonde januari 2020.

Det är första gången på väldigt länge som vi kan andas ut. Det är äntligen vår tur att slippa tyngden över bröstet och vi kan fälla ner våra spända axlar.

Araya får stanna hos oss här i Sverige!

Det har varit en väldigt jobbig tid för hela familjen. Oro och stress har varit en vardag. Det gjorde så ont att inte veta. Man levde i sin vardag ändå, kastades mellan och tårar och glädje och man höll så mycket inom sig tills det brast. Och den jobbigaste tanken var alltid att det handlar om en liten flicka. En flicka som Sverige sagt att dem inte vill ha här för att skälen inte var tillräckliga. Nog för att vi är oroliga att förlora en dotter och en syster.. Men hon skulle ha förlorat hela sin familj, allt hon hade i Sverige, sina kompisar, sin skola, sina aktiviteter och hennes framtidsplaner. Allt hon hade chans att växa upp till skulle ryckas ifrån henne.

Men vi är så tacksamma. Att vi äntligen kan prata med dig om din framtid utan att känna klumpen i magen. Du får vara med din familj som du älskar och blir älskad av. Du kan följa dina drömmar och fortsätta den resa du har börjat. Du kan äntligen få känna dig helt trygg. Du får fortsätta vara den fantastiska tillgång för oss och för Sverige som du är. Du får vara det barn som du har rätt att vara och du behöver inte flytta mer. Du har alltid varit en självklarhet i våran familj sen dag ett, våra vägar var menade att korsas och att se dig genomlida denna process har vart något av det jobbigaste.

Ett barn ska inte behöva utsättas för sånt här. För även fast detta i slutet av ditt liv endast kommer att vara en liten del av allt du vart med om så kommer du alltid ha detta i ditt bagage. För de har fortfarande hänt, det har fortfarande gjort ont och du har fortfarande fällt tårar på grund av ovissheten och oro. Ett barn ska aldrig behöva ha med den stenen i sin ryggsäck.

Men Araya, du har vart så stark, även fast jag tror att du många gånger hållit mycket inom dig så har du alltid sagt hur du känner och vad du tycker. Du har pratat med alla möjliga olika människor som på ett eller annat sätt ska försöka hjälpa dig.

Trots att både du och vår andra syster Molly har haft det jobbigt med oroliga tankar och stunder så har ni både vart såna glädjespridare. Ni har gett oss hopp och tro, kärlek och mod med hjälp av er positiva, sprudlande energi och ert systerskap. Mitt i all skit kunde vi ändå finna lycka. Familjen har stöttat- och haft varandra i de utmanande stunderna, vad skulle vi gjort om vi inte haft varandra?

Det är över ett år sedan vi startade namninsamlingen för Araya. Och vi är så otroligt tacksamma för den respons vi fått från er och alla som har vart med oss i detta. Vi har känt så många gånger att vi inte längre orkar, stött på motstånd och inte vågat tro på en positiv utgång. Jag har godkänt era underskrifter och läst allt ni har skrivit, tack så mycket, det har värmt i hjärtat och det är hos er som stöttat oss som vi fått vår energi och kraft från när vår egen har tynat bort.

Tack Migrationsverket och Sverige. Denna gången ska ni ha en kram och en klapp på axeln. Det här gjorde ni bra.

Tack vänner, familj, ALLA ni som känner oss och inte känner oss. Vi lyckades, vi vann!

Sara Båstedt

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.