Stoppa nedstängning av resturang på Trygghetsboendet Madesjögläntan!

Hej
Skriver detta brev, då vi som personal och boende reagerar starkt negativt på beslutet om nedstängningen av resturang för de boende på Trygghetsboendet.

Vi är närmast de boende och ser hur detta påverkat dem illa, många gråter, kontaktar förtvivlat sina anhöriga för att utrycka sin ledsenhet och besvikelse.
De anhöriga i sin tur kontaktar oss och frågar vad som pågår.

Att få äta tillsammans i restaurangen är höjdpunkten för de boende, det är en plats där de har möjlighet att kunna knyta an med sina grannar och umgås, en oerhört viktig social del i deras liv. Faktiskt mångas enda möjlighet att kunna umgås tillsammans, då många sitter i rullstol och inte har möjlighet att besöka varandra i hemmet.

Det är också oerhört viktigt ur fysiskt perspektiv, våra boenden har dålig aptit men när de sitter tillsammans och äter med de andra så äter de bättre, vilket är viktigt del för den fysiska hälsan, att de får i sig den näring de behöver. Och med tanke på att de äter mediciner så är det än mer viktigt.

Som det ser ut idagsläget är att några av personalen sitter med de boende i matsalen och har koll och hjälper till med måltids stöd och övrig personal tar hand om larm och matningar i hemmet
Vi omsorgsbiträden, Usk och Ssk kan säga redan nu att detta kommer leda till ökad fysik och psykisk ohälsa hos våra boenden.
Och att notera de som flyttar in på Trygghetsboendet idagsläget är sjukare än de som bor på särbo och behöver mer hjälp än vad vi är egentligen har resurser till och nu tänker ni att vi ska springa och värma matlådor, diska och samtidigt försöka ge social samvaro, tänkte ni utöka personalstyrkan med detta beslut?
Vi kommer inte räcka till, våra boendes behov.
Skrämmande ogenomtänkt!

Undertecknat
Boende och vårdpersonal
Madesjögläntan

Genom att underteckna godkänner jag att Jalila Daoudi lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.