Rädda Gustavsbergs Konsthall!

GK_Exteriör3.jpgRädda Gustavsbergs Konsthall! Stöd oss i vår kamp för att Sveriges enda konsthall för samtida konsthantverk ska kunna fortsätta att verka – och på fortsatt samma höga nivå! Hjälp oss att sätta press på politikerna i Värmdö kommun!

Värmdö kommun lägger ner Gustavsbergs Konsthall. Koalitionen Majoritet för Värmdö (M, C, L, KD, MP) har lagt ett förslag om ”avveckling eller konkurrensutsättning” av konsthallen, ett förslag som ska klubbas redan i november. Kommunen räknar med en besparing på ca 3 miljoner kronor, samtidigt som Värmdö kommun redovisar ett överskott på 183 miljoner kronor. Om vi inte lyckas stoppa detta så stänger konsthallen för gott 30 juni 2021!

Gustavsbergs Konsthall producerar 3–5 utställningar om året med svenska och internationella utställare. Konsthallen bedriver också en omfattande pedagogisk verksamhet för barn och unga i kommunens skolor, samt erbjuder flera gånger om året lovaktiviteter och workshops inom olika konsthantverksområden för barn och unga. Konsthallen hade exempelvis i våras också en hel utställning som riktade sig till förskolebarn, och i anslutning till den ett omfattande samarbete med Värmdös förskolor. Utöver det också programverksamhet för vuxna med ’artist talks’, seminarier och visningar.

I konsthallen finns även en butik – ett ’showroom’ – med en omfattande förmedling av svenskt samtida konsthantverk (bl.a. av många konstnärer som finns i de 100-tals ateljéerna i de gamla fabrikslokalerna).

Konsthallen är en viktig del av ”varumärket” Gustavsberg och för ortens besöksnäring. Gustavsbergs konsthall är, jämte G-studion och konstnärsateljéerna, Porslinsmuseet, porslinsfabriken och porslinsbutikerna, enormt viktig. Konsthallen är central för det samtida konsthantverket och röner ett stort intresse såväl nationellt som internationellt. Andra svenska kommuner kommer ofta på besök för att lära, och konsthallen lyfts med jämna mellanrum även fram internationellt. Internationella protester har redan börjat höras.

Sedan starten 2007 har Gustavsbergs Konsthall kommit att bli en av Europas ledande scener för samtida konsthantverk. Utställningsprogrammet presenterar såväl internationellt erkända utövare som en yngre generations avantgarde.

Vill du veta mer om konsthallens verksamhet, gå in på www.gustavsbergskonsthall.se

Rolf Ellnebrand, initiativtagare och förläggare

Alexandra Nilasdotter, ordf. Ateljéföreningen G-studion, samt Ateljéföreningens styrelse

Matts Wassdahl, Gustavsbergs Hamn Ek. för. och GA23

Gunilla Lindholm, ordf. Porslinsmuseets Vänner

Birgit Wahrenberg, ordf. Gustavsbergs Vänner

Björn Springfeldt, tidigare chef för Moderna Museet

Genom att underteckna godkänner jag att Rolf Ellnebrand lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.