Vi som vill att Plönningegymnasiet ska få finnas kvar


Gäst

#1

2014-04-25 09:05

Jag tycker det är riktigt synd att dem ens funderar på att lägga ner skolan, framförallt eftersom hästanläggningen är så himla fin.

Gäst

#2

2014-04-25 09:09

LÅT PLÖNNINGE STANNA
PLÖNNINGE STANNA

#3 plönninge

2014-04-25 09:10

låta vårat plönninge stanna kvar här och förbli som det alltid varit

Gäst

#4

2014-04-25 09:21

Mitt val att gå hästutbildningen på Plönningegymnasiet åren 2005-2008 är ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Det är en fantastiskt bra och helt unik utbildning och skola som låter människor växa fram på ett personligt plan och lära sig att tro på sig själva och våga satsa. Jag ser en god framtid med ökat intresse inom såväl hästnäringen och grönt jordbruk och anser att det verkligen är tid för att satsa vidare inom den näringen. Där spelar Plönningegymnasiet en så otroligt viktig roll för elever och personal med kunskap och lärande på en unik och individanpassad nivå, där möjlighet till utveckling och förverkligande av drömmar blir till verklighet!
Ledsen elev

#5

2014-04-25 09:27

Jag går nu i ettan på plönninge och jag skulle tycka det var jätte tråkigt om skolan läggs ner. Den har funnits så länge så varför kasta bort den för en liten svacka? Plönningegymnasiet är det bästa valet jag gjort i mitt liv. Finns ingen skola som denna! LÅT PLÖNNINGE FÅ VARA PLÖNNINGE!
Kristina Julin, utredare SLU

#6

2014-04-25 09:36

VAAA! Är Regionstyrelsen i Region Halland och Plönninge medvetna om att det är på g en ändring avseende Naturbruksprogrammet som kommer att göra det möjligt att få behörighet till högskolan igen. Det kommer sannolikt att vända sökandesiffrorna för alla NB-gymnasier. De kommer att stå där med ett flyttat gymnasium lagom till det är klart.... Inte bra. Inte bra.
Svårt berörd student!

#7 ÄLSKADE PLÖNNINGE!

2014-04-25 09:40

Tycker inte det är okej att lägga ner en så fin skola! Lärarna vill eleverna det bästa, dem ger oss möjlighet att lyckas, dem kämpar för oss, miljön är underbar, klasserna fungera fantastiskt ihop, allt praktiskt arbete ger en växlande utbildning och utbildningarna i sig ger jobb! ATT STÄNGA NER PLÖNNINGE ÄR ETT STORT MISSTAG, DET ÄR FLER SOM BLIR OLYCKLIGA AV DET HÄR ÄN LYCKLIGA!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-04-25 09:43



Gäst

#9

2014-04-25 09:43

Plönninge har bättre förutsättningar för bra naturbruksundervisning. Fin skog, stora arealer runt om, nya fina stallar, stort ridhus och ändå närhet till Halmstad. Dessutom har de fler elevbostäder.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-04-25 09:43



Gäst

#11

2014-04-25 09:45

Jah skrev under för att hjälpa en kompis.


Gäst

#12

2014-04-25 09:52

Plönninge har bättre förutsättningar för naturbruksundervisning med sina stora arealer, fin skog, nya stallar, stort ridhus, fler elevbostäder samt närhet till Halmstad. Inte minst ett nytt kostall med tillhörande biogasanläggning, som står oanvänt idag.

Gäst

#13 Re: vem?

2014-04-25 09:54

#11: -

vf hjälpa en kompis när du kan hjälpa en fiskmås????


Gäst

#14

2014-04-25 09:54

Tänk efter nu, varför lägga ned en skola som har precis allt! Är gammal elev där, mer än tio år sedan vi tog studenten, men bästa tiden i ens liv! Plönninge var då det BÄSTA hästutbildningen efter strömsholm och jag tror allt att den håller måttet idag, rädslan för att eleverna inte kan läsa på högskola - snicksnack, vi var två som tentade av och läste kurser för att ha möjlighet att läsa vidare. Var lärarna så engagerade att de tillät egenstudier till 100% med massiva tentor så är det väl heller inte omöjligt idag, det krävs engagemang från eleverna också! Som sagt vi var två!
Jag själv har för dagen en Magister från Universitet, jag kan ta ut en Master med mina 300hp. Jag vet att den andra tjejen också är högutbildad inom sitt område... ytterligare en tjej ifrån vårt kompisgäng är veterinär... Det är en bra skola, med suveräna möjligheter för tjejer och killar som vill lite mer. Låt plönninge vara kvar!

Gäst

#15

2014-04-25 10:01

Spenderade de tre bästa åren i mitt liv på Plönninge, och fick en otroligt bra grund att stå på inför framtiden. Tog studenten -09, och tänker ofta tillbaka på vilken härlig tid det var, och hur glad jag är som valde att gå på ett gymnasium som höll studiemotivationen uppe, som lyssnade på eleverna och som verkligen utvecklade mig som person.
Har efter studenten dels jobbat med hästar, men har idag även två år på högskola och två år på universitetet bakom mig.


Gäst

#16

2014-04-25 10:02

Världens bästa skola

Gäst

#17

2014-04-25 10:05

Jag gick på Plönninge 2010-2013. Utan tvekan de bästa åren i mitt liv. Lärde mig så otroligt mycket inom så många områden och växte från barn till vuxen. Perfekt start ut i vuxenlivet. Så tragiskt att denna fina skola med så underbara lärare och så mycket potential ska läggas ner. Riktigt tragiskt och tycker synd om alla som inte får möjlighet att spendera 3 helt fantastiska år här!

Gäst

#18

2014-04-25 10:08

Jag anser att en fungerande skola med naturbruk vore tokigt att lägga ner - nya tider kommer och då behövs även landsbyggden
GALET ARG KVINNLIG ELEV

#19 1 årett

2014-04-25 10:10

det är hemskt att skolan ska flytta vårt sista år till munka gård.. det blir helt nytt och massa förändringar.
Vi hoppas och ber att det inte händer
Gammal elev! 03-06

#20

2014-04-25 10:11

Plönningetiden är den bästa tiden i mitt liv!! Så mycket glädje, utveckling, förståelse och gemenskap som infann sig under de 3 åren. Listan kan göras lång och jag vill att fler ska få uppleva hur fantastiskt man har det på Plönninge. Atmosfären, lärarna, djuren, naturen, strukturen, dofterna, klimatet, kulturen, kökspersonalen som alltid hade ett leende på läpparna och lagade fantastisk mat, alla borde få chansen att uppleva Plönninge! Även fast det redan är 8 år sedan jag själv gick ut, är det väldigt lätt för mig att känna samma känsla jag hade när jag strosade omkring runt Fjellaregård för 8 år sedan som jag får nu idag när jag tänker tillbaka. Jag kan med handen på hjärtat säga att Plönninge har bidragit otroligt mycket till att jag är den person jag är idag! Charmen med att gå i en skola med få elever är att det blir mycket mer personligt och utvecklande på en helt annan nivå än större skolor! Vi pratar mer och mer om hur viktigt det är att varje individ utvecklas och mår bra i dagens samhälle, Plönninge hjälper till otroligt mycket till att forma unga tjejer och killar till självständiga individer som tror på sig själva. Jag blir varm i kroppen när jag tänker tillbaka på Plönningetiden, och jag hoppas, hoppas verkligen på att fler får chansen att känna som jag! Det är väldigt tråkigt ifall utbildningen läggs ner. Svackor kommer och går, men låt Plönninge bestå!!!
NPH

#21 Re:

2014-04-25 10:16

#6: Kristina Julin, utredare SLU -

Precis (!) Ett tungt och viktig argument!!

Dessutom har det varit en lång och jobbig lågkonjunktur för många branscher men nu har det vänt! Elevantalet kommer öka igen.

Det är dessutom inte gratis att avveckla en så stor verksamhet som denna skolan är (!) Spara dom pengarna det kommer kosta att avveckla och sitt still i båten för det kommer vända (!)


Gäst

#22

2014-04-25 10:20

Plönninge gymnasiet är en utmärkt skola för att förbereda unga människor för vuxenlivet. Den ligger fantastiskt fint och är anpassad för sin verksamhet. Den är unik och den har givit många unga män och kvinnor en bra resa för framtiden. Att ens föreslå att lägga ned den tyder på dåligt omdöme och ett sådant läge bör man kliva av som politiker.

Gäst

#23

2014-04-25 10:28

Plönninge gymnasiet har större ytor att fylla ut med mer linjer.

Gäst

#24

2014-04-25 10:32

Plönningegymnasiet har större anläggning och utrymme att ha linjerna som finns på munkagård och inte på plönninge. Vad ska man göra med hela anläggningen, stallet, ridhusen, hästarna osv? Plönninge har väldigt mycket lokaler som kan användas, munkagård är litet och det är inte möjligt att ha en hästlinje där då årskullarna kommer bli större om några år!
Jenny

#25

2014-04-25 10:42

Gymnasietiden på Plönninge är en av de absolut bästa tiderna i mitt liv! Jag är så nöjd över att jag gick där under tre underbara, roliga och lärorika år (03-06)!
Att plönninge skulle behöva läggas ner är både väldigt sorgligt och otroligt idiotiskt i ett Sverige som är så stort inom hästsport, och Halland med närliggande landskap som är så hästtätt!
Jag själv jobbar professionellt med hästar och vet att det behövs duktiga, flitiga, kunniga killar och tjejer i hästbranschen runt om i Sverige och utomlands, så varför lägga ner en av de bästa hästutbildningarna i Sverige??
Region Hallad; tänk om, tänk rätt!!