Låt bli Astrid Lindgrens sagofigurer!!!!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Låt bli Astrid Lindgrens sagofigurer!!!!.


Gäst

#1

2014-10-03 10:59

Jag kommer alldrig acceptera detta skitsnack att ändra Astrid Lindgrens värk.

Gäst

#2

2014-10-03 11:02

Astrids sagofigurer ska vara som de är, annars är det inte Astrid.

Gäst

#3

2014-10-03 11:03

Synd den inte startades tillsammans när grupp startades, då hade alla som kommit med skrivit under när de kom in i grupp :-(

Gäst

#4

2014-10-03 11:06

Tycker det är löjligt att ändra något som funnits så länge.. Låt allt va i ORGINAL utan några löjliga ändringar..

Gäst

#5

2014-10-03 11:09

Bara skriv under och minns alla sagofigurer som dom är..

Gäst

#6

2014-10-03 11:14

Lägg av med alla fjantiga på hitt om rasism herre gud de är ju sånt som bildar rasism röra sånt som är ur gammalt. Sjukt ju

Gäst

#7

2014-10-03 11:21

Skrivit under

Gäst

#8 Viktigt att komma ihåg att detta handlar om vad vi vill att SVT sänder för språkbruk till våra barn

2014-10-03 11:40

Känner att det kan vara läge att påminna om att SVT's beslut gäller att ändra språkbruket i filmen när den sänds till våra barn. De är inte ute efter att förstöra barndommen för alla som idag är vuxna eller liknande utan vill verka för att förebygga att normalisera uttryck för barnen i tidig ålder som vi idag vet är nedvärderande och kränkande.

Här har vi ändringen som tydligen totalt förstör Pippi, hela vårt kulturarv och enligt vissa förintar nationen.

http://www.svt.se/kultur/svt-rensar-ut-rasismen-ur-pippi-langstrump

Jag tror inte barnen kommer bli fördärvade, jag tror inte Astrid kommer vända sig i sin grav och jag tror inte att folk inte kommer känna igen historien i Pippi men denna lilla samtida ändring.

Precis som nämns i klippet så tas detta beslut då målgruppen är barn. Barn kan inte sätter saker i historisk kontext och granska på samma sätt som vuxna. Det är vårt ansvar att hjälp dem här. Därför har vi även åldergränser, censuer och annat på filmer, dataspel osv.

Jag personligen blir glad när man ändrar i musik när målgruppen, eller delar av den, är barn och tar bort uttryck som pussy, fuck, nigger osv (som tyvärr är vanligt i dagens musik).

Originalutgåvorna kommer ju finnas kvar för äldre att ta del av precis som de vill och kommer inte suddas bort ur några historieböcker.


Gäst

#9

2014-10-03 11:46

Låt Astrid Lindgrens sagor vara i fred dom hör till min barndom. Jag har läst dom för mina barn o dom i sin tur för mina barnbarn.
Måste finnas viktigare saker att göra än att ändra sagor.
Har hela svenska folket blivit helt vridna av rasism????

Gäst

#10 Re:

2014-10-03 11:46

#2: -  

 Hon har ju massor med andra karaktärer som inte bär rasistiska epitet. De är väll ändå en del av Astrid eller?


Gäst

#11 Re:

2014-10-03 11:48

#9: -  

 Tydligen en stor del då folk med blodiga fingrar envisas med att det är deras rättighet att kalla någon annan för neger. Tänk om vi kunde vara lite medmännskliga istället och inse att det är helt ok att pippis pappa är kung istället för negerkung om det hindrar någon, speciellt något litet barn någonstans, från att såras.


Gäst

#12

2014-10-03 11:54

Låt allt vara som det är.

Gäst

#13

2014-10-03 12:24

Astrid Lindgrens figurer är starkt förankrade bland mina egna barn och kommande barnbarn. Många minnen av alla dessa. Respekt för detta och framförallt det Astrid Lindgren skapat. <3

Gäst

#14

2014-10-03 12:24

jag tycker att det är mer rasistiskt att ta bort de orden som ska tas bort än att ha kvar dem. Ingen har klagat på ca. 30-40 år så varför klaga nu

Gäst

#15

2014-10-03 12:29

Hennes sagor har för mig aldrig uppfattats som stötande, så varför ändra på dom nu helt plötsligt? Låt sagorna vara.

Gäst

#16

2014-10-03 12:48

Jag har skrivit under för att man inte ska ändra i kända författares verk bara för att det ska passa in i vår nutid, när det skrivits i en tid med annat språkbruk som var vanligt på den tiden utan att vara elakt eller rasistiskt menat.
Hur man upplever saker idag är en annan tid och vi skriver böcker utifrån det språk vi använder idag.
Ingen idag skrivande författare vill nog få ändrat i sina texter, i en framtid med annat sätt att uttrycka sig på ,för att få boken att stämma in då.

Gäst

#17

2014-10-03 12:50

Sagorna ska vara som vi minns dom >(

Gäst

#18

2014-10-03 13:01

Låt sagorna vara som dom är!

Gäst

#19

2014-10-03 13:03

Svaga Svenskar i skräck för att bli kopplade till rasism, skall inte få förändra våran uppväxt.

Gäst

#20

2014-10-03 13:25

Jättebra initiativ hoppas det leder någonstans
Jennie Nygren

#21

2014-10-03 14:00

Asså när jag var lite så fick jag lära mig uttrycket samt innerbörden av *MAN TAR SEDEN DIT MAN KOMMER* men det gäller tydligen överallt dock INTE i SVERIGE, menar folket verkligen att 'den blomstertid nu kommer' nationalsången, pepparkaksgubbar, negerbollar, tintin, pippi långström, kalle ankas jul mm mm är rasistiskt så vet jag inte vart detta land är på väg !!! vill poängtera att min make är arab vilket innerbär att mina barn är halvaraber så jag är allt annat än rasist men nu får ni faaan ta och ge er !!! PS mina barn ska DEFINITIVT vara pepparkaksgummor/gubbe på Lucia dom ska få titta på ORGINAL BARNfilmerna och äta NEGERBOLLAR när som sjunger DEN BLOMSTERTID NU KOMMER !!!


Gäst

#22

2014-10-03 14:19

Astrid Lindgren var otrolig!
Hade en sån knapp på jackan när jag var yngre,där det stod " Rör inte min kompis".Mot mobbing liksom.
Jag undrar hur Astrids nära o kära känner sig nu <3
Ge fasen i hennes verk! Mvh pillan född 83.

Gäst

#23 Re: Aa bra poänger Jennie Nygre!

2014-10-03 14:21

Contan

#24 Men HALLÅ!!

2014-10-03 14:28

Ska dom censurera Pippi, får dom fan censurera ALL Hip-Hop oxå....där N-ordet används flitigt, vilket borde va väldigt kränkande, då det e´ den största musikgenre för färgade....eller??


Gäst

#25

2014-10-03 15:18

Vill ha Astrid och hennes karaktärer precis som dom är. :)