#Visamlas

Här samlas vi alla på en gemensam plats i vår kamp om en skärpt lagstiftning mot fyrverkerier. Det görs lite här och där med goda intentioner men det leder sällan någonstans tyvärr. Vi behöver samlas i vår kamp, mot detta för att få det resultat vi är ute efter : En skärpt lagstiftning mot smällande fyrverkerier. En medelväg kan vara att godkänna tysta (knallfria) fyrverkerier som endast används av myndigheter vid utsatta klockslag.

Vi har alla olika intressen men detta påverkar oss alla i en negativ riktning. Visste du att ljudet av en fyrverkeripjäs under gynnsamma förhållanden kan färdas i flera mil? Det betyder att oavsett var den avfyras påverkar den någon eller något negativt i sin omgivning. Det handlar inte bara om fyrverkerier vid 12 slaget på nyår utan även det som avfyras flera veckor innan och efter och andra högtidsdagar så som påsk och midsommar.

• Naturen - Påverkas, genom giftiga utsläpp och nedskräpning i samband med fyrverkerier.
  • Djur - Många vilda och tama djur får trauman, förgiftas, lider länge efteråt, dör eller skadas svårt varje år i skräck p.g.a ljudet från fyrverkerierna trots stora insatser att motverka detta.
  • Barn - Många barn förgiftas och skadas varje år när dom tiden efteråt är ute och leker med fyrverkerier som ligger i naturen, bostadsområden och lekplatser.
  • Äldre och andra utsatta - Många människor som inte kan lämna sin hem i städerna skräms varje år av ljudet från fyrverkerier och mår dålig vilket i många fall kräver extra lugnande medicinering.
  • Skador - Många vuxna människor skadas varje år i samband med uppskjutning av fyrverkerier.
  • Brandrisk/skadegörelse - Varje år startar bräder i stall, lador, hus och andra byggnader p.g.a fyrverkerier.
  • Osämja - Varje år skapas en stark osämja människor i mellan, dom som är för fyrverkerier och dom som är emot det när man i stället borde samlas som enad front och fira det som firas ska.
  • Ekonomin - Varje år går stora summor av våra skattepengar åt till nedskräpning, miljöförstöring, sjukvård, rehab, medicinering, säkerhet och personal p.g.a fyrverkerierna.

Tillsammans kan vi göra förändringen!

Välkommen med din underskrift!

Malin Wahlström , Ulrika Fåhraeus    Kontakta namninsamlingens skapare