Vi protesterar mot att Nadine utvisas!

Nadine är åtta år och går i andra klass. Hon har bott i Sverige/ Söderhamn i hela sitt liv.Det är här hon har sin trygghet och allt hon känner till.

Nadine spelar klarinett på kulturskolan. Från början ville hon och bästisen spela saxofon men de var för liten än. Deras plan är att spela klarinett fram till de blir stor nog för saxofon.  Detta sker när de går i trean. Som det ser ut nu så kommer Nadine aldrig komma dit och kommer aldrig få spela saxofon.  Detta för att familjen ska utvisas till Algeriet. Ett land som föräldrarna flydde i från för nio år sedan.

Till er som inte känner Nadine : Nadine tycker om att leka med kompisar. När de leker efter skolan tycker de om att uppträda, sjunga och dansa. Nadine tycker även om skolan och är väldigt duktig i alla ämnen. Hon har gått på simskola och är väldigt stolt över att ha lärt sig att simma och över simmärken.  Just nu längtar Nadine till julafton för då brukar jultomten komma hem till familjen. Nadine är som person otroligt klok och väldigt omtänksam. Hon är lite lillgammal och hon tänker på att alla i sin omgivning ska ha det bra.

En av grundprinciperna i barnkonventionen är att barns bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn. Första juli i år gjordes en lagändring i utlänningslagen. Denna lagändring ska göra det lättare att principerna i barnkonventionen tas tillvara vid bedömning och beslut. Som det var sagt från början så ska lagen göra det lättare för barn att få stanna i Sverige och bedömningen ska göras utifrån särskillt ömmande omständigheter i stället för synnerligen ömmande omständigheter. Nadine är född och har bott i Sverige/Söderhamn i hela sitt liv. Av naturliga skäl så är den svenska kulturen och det svenska samhället allt hon kan och hon har aldrig satt sin fot utomlands. Nadines föräldrar har hjälpt Nadine att integreras i det svenska samhället genom att ta tillvara på traditioner, vår kultur och våra svenska seder. Nadine är med på samma saker som sina kompisar. Hon går på kompisars kalas och har samma fridtidsintressen som vilken annan svensk åttaåring som helst. Nadine vill bo kvar här och vill inte utvisas. Och frågan är: är beslutet om utvisning verkligen utifrån hennes bästa?

Hjälp oss att protestera mot att Nadine utvisas! Skriv under denna namninsamling. Det finns även en grupp på facebook som heter Vi protesterar mot att Nadine utvisas!