Vi kräver att inkalla ålänningar till Finska armén

Vi, de medborgare som har undertecknat detta, ber regeringen att återställa rättvisan. Vi anser att det är ett misstag att ålänningar är befriade från att fullgöra värnplikt nu när Finland ansluter sig till Nato. Vi förstår att Åland är en demilitariserad zon men ålänningar kan väl göra värnplikt på fastlandet. Enligt en undersökning av Uutissuomalainen så är det 58% finländare som anser att demitlitariseringen kan avskaffas. Så varför inte börja med att inkalla till Finska armén och röster det finska samhället "ja" då helt avskaffa demilitariseringen. Det bor ungefär 15 000 män på Åland, tusentals av dem är vid värnplikt ålder och kan utbildas inom det militära. Därför ber vi om att inkalla ålänningar till Finska armén för att stärka landets försvarsförmåga och göra öarna säkrare mot eventuella angrepp.

Genom att underteckna godkänner jag att Timo Koskinen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.